nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Langs de Costa Blanca

10-01-2012 Cullera
We blijven nog een dagje...het is hier gezellig. Veel mensen maken even een praatje en wisselen ervaringen uit. We maken wat nader kennis met Peter en Riet (de vorige eigenaars van onze Pössl) en met Karin, een Duitse, die alleen Pösselt en van alle gemakken is voorzien. Generator en zonnepanelen. Hoewel we eigenlijk hier nog wel wat langer hadden willen blijven is stroomtekort de reden dat we weer een eindje moeten rijden om de accu weer op te laden. We filosoferen wat over de aanschaf van een zonnepaneel.

11/12-01-2012 Naar Dénia.
We gaan even kijken in Tavernes. Daar zouden wel 100 campers op een groot terrein aan het strand staan. Klopt. We nemen er meteen water in en rijden dan door naar Oliva. Ook hier zou een groot terrein voor camperaars zijn. Helaas ligt er een grote bult zand voor de toegangsweg en er is geen camper te vinden dus. Hier heeft de gemeente maatregelen genomen tegen al die zwervers! We vinden er nog wel een cache en een travel bug tussen de agaves op het strand, die we meenemen om ergens verder weer achter te laten. Ook op de 0-meridiaan bij Els Poblets vinden we een cache (leuk plekje). Ook hier een TB om mee te nemen. We rijden tenslotte naar Dénia om daar op het officiële camperpark te gaan staan. (kost wel 12 euro per nacht). We kunnen morgen de was doen, want dat was al een aardige stapel geworden. En niet onbelangrijk: we hebben wifi!! Effe skypen met de o.a. de kleinkinderen, mail lezen en beantwoorden, caches loggen en wat face-booken. Ook Nart maakt zich erg nuttig: hij wast en poetst de camper!! Voor het eerst zien we wat wolkjes aan de lucht.

13-01-2012 Dénia - Javea
De dag begint met pech...Nart laat de schroefdop van het waterreservoir uit z'n vingers glippen en die verdwijnt achter de koelkast. Omdat alles zo op de millimeter zit ingebouwd kunnen we ‘m met geen mogelijk terughalen. Als we afrekenen en vragen naar een adres waar we een nieuwe dop kunnen kopen, stuurt de eigenaar zijn klusjesman mee; die kan misschien helpen? Enfin...na veel gepruts, gevis, gemorrel, geduw en gehengel komt ie uiteindelijk, via de buis van de badkamerverwarming....na een uur!!...toch weer in zicht. Wij blij natuurlijk..wat een geduld heeft die man! We vertrekken pas om 12.00 uur van de camperplaats. Via de strandweg rijden we Dénia uit, de berg over en komen in Javea, waar we bij de haven een cache gaan zoeken. We ontmoeten boven op de rotswand een Engels echtpaar dat ook op zoek is. Wij denken echter dat ie beneden aan het water ligt want de Garmin wijst ons 8 meter verder dan de rotswand. Beneden zoeken we zeker een half uur tussen de rotsblokken, maar vinden ‘m niet. Ook de Engelsen vinden niks. Wij geven het op..zij gaan nog langer door met zoeken. We wensen ze succes en wisselen de namen uit. We zullen later wel op de geo-website lezen of ze ‘m toch nog hebben gevonden. We gaan boodschappen doen en rijden naar Playa Arenal, iets voorbij Javea waar we op de ons reeds bekende parking aan de boulevard willen overnachten. Er staan al een stuk of 6 campers. We wippen even de grote Chinese Bazar binnen aan de overkant en snuffelen wat tussen de ongekend grote hoeveelheid koopwaar. We kopen een muismat (€0.60), 3 paar sokken (€2,00) en wat ansichtkaartjes. Postzegels kopen we bij de Tabacco iets verderop aan de weg en we wandelen via het strand weer terug naar de P. 30 km vandaag afgelegd...we doen het rustig aan....

14-01-2012 Javea (Xabia) - Calpe
Ons eerste ritje vandaag gaat naar Cumbre del Sol. Er liggen wat nieuwe caches in deze omgeving. Cumbre del Sol bestaat uit een grote berghelling waar een heel nieuw vakantiecomplex tegenaan is gebouwd: luxe witte Spaanse villa's maar ook kleurige kleine huisje, al dan niet geschakeld. Het uitzicht is grandioos! We maken er een wandeling (Camino de los Piratos) langs een rotswand met grotten (veel bloeiende kuiflavendel en andere grote gele bloemen) en dalen dan aan de zeekant met een 22% helling af naar een klein strandje met parkeerplaats. Daar eten we onze lunch en rijden dan de berg weer over en gaan via de jachthaven van Moraira naar Calpe. Er staan nog wat verbodsbordjes voor campers maar we vinden uiteindelijk toch een schitterend plekje aan de vissershaven, pal onder de grote rots (Penon d'Ifac) die zo kenmerkend is voor Calpe. Het gekrijs van de meeuwen, dat af en toe op krolse katten lijkt, nemen we voor lief. Wel even opletten of we niet onder een lantaarnpaal staan want dan krijgen we een wit dak. De thermometer bij de farmacia wees net 27 graden in de zon aan!Ondertussen ruikt ons Pösseltje heerlijk naar de lavendal die ik heb geplukt...

15-01-2012 Calpe - Mascarat
Eerst maken we een wandeling over de lange boulevard. Bij de overblijfselen van een Romeins badhuis en een 'chiringuito' (=strandtentje) vinden we nog 2 caches. Dan rijden we wat straatjes omhoog naar de ingang van het Nationaal Park :Penyal d'Ifac. De P staat bomvol, maar gelukkig vinden we in een zijstraatje nog een plekje. We gaan de 332 hoge rots beklimmen. Het is zondag dus tamelijk druk. Bij de ingang staat een bord dat wandelschoenen een must zijn en dat de route na de tunnel zeer moeilijk is. Ook kunnen de massa's meeuwen in de lente agressief zijn omdat ze dan nestelen. We doen rustig aan. Nart is nog steeds niet in topconditie. De uitzichten die we steeds te zien krijgen zijn spectaculair!! Op 200m hoogte ligt de tunnel dwars door de berg naar de andere kant. Met touwen aan weerszijden als klimhulp want het is er donker en zeer hobbelig. We bereiken heelhuids de uitgang van de tunnel en staan dan aan de zee-kant. We zien dat de waarschuwing niet voor niks was: de route gaat langs de steile helling ook verder met touwleuningen. We vinden het genoeg zo en dalen rustig aan weer af. We verlaten Calp en gaan aan een wit haventje 5 km verderop onze boterhammen opeten, wat een mooi snorkelplekje hier! Van de 2 caches die hier liggen vinden we er maar 1. Een volgende cache ligt op de 0-meridiaan bij Mascarat. Ook deze vinden we niet, maar wel 100 m verderop een verlaten kiezelstrand (er staan 2 campers) waar net een aantal deltavliegers landen. We maken even een praatje met de Engelse camperaars (ze staan hier al 2 dagen) en zetten de stoeltjes buiten. Genoeg voor vandaag. Wat een rust hier! We zullen hier goed slapen.

16-01-2012 Mascarat - El Campello
Vannacht heeft het gespetterd...en ook de morgen begint bewolkt. Via Althea en Benidorm rijden we naar El Campello. We waren hier ook al in 2 winters geleden, toen we vanaf de camping Alicante bezochten. Nu zoeken we een vrije plaats om te staan. De mooie jachthaven is van slagbomen voorzien en niet meer toegankelijk voor buitenstaanders. Jammer.. er zijn parkeerplaatsen genoeg... We wandelen een eind langs de boulevard en pikken nog 2 caches op. We zien aan het begin van de boulevard een onverhard stuk waar een stuk of 5 campers staan; het loopt nogal schuin af. Als we El Campello uitrijden om naar de vuurtoren van de Cabo de las Huertas te gaan zien we in het straatje naast het Galptankstation ook een rijtje campers. De vuurtoren is alleen te bereiken via een hobbelig pad en dat doen we dan ook te voet. Eigenlijk is dit al Alicante. Ook hier vinden we de cache, die in de plastic zak bewaakt wordt door een gecko. Ik leg er een eerder gevonden Travelbug in en neem een andere eruit. Die moet naar Nieuw Zeeland toe staat er op het labeltje. Zover komen we voorlopig niet maar we kunnen ‘m een eindje op weg helpen. Omdat we hier langs het strand geen parking vinden rijden we de 4 km terug naar El Campello en sluiten aan bij de rij campers die achter de Galp staan. Niet direct de mooiste plek, maar we kunnen er rustig overnachten. We hebben vandaag maar sporadisch de zon gezien en tegen 21.00 uur begint het te regen.