nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Bezoek aan Madrid en door naar de kust

10-04-2012 Bezoek aan Madrid
We zijn om tien uur op camping 'Alpha' in Madrid (Getafe). We nemen eerst bus 447 naar Legazpi en daar stappen we over op de metro naar SOL, hartje Madrid. Een behulpzame goed Engels sprekende jongeman die ook op de bus staat te wachten geeft ons wat nuttige tips mee. Vanaf het drukke Puerte del Sol lopen we naar Musee del Prado. Gedurende bijna 5 uur bewonderen we de grote hoeveelheid werken ( van de 12e tot aan de 20ste eeuw) van topkunstenaars die hier bij elkaar verzameld is, voornamelijk door Spaanse vorsten. Het museum is bijna een doolhof en zonder plattegrondje zou je zo maar wat ruimtes kunnen overslaan. Niet alleen Spaans werk (El Greco, Velazques, Goya) maar ook Italiaans, (Raphael, Tiepolo, Tiziano en Caravaggio), Nederlands (Rembrandt, Rubens, Memling, Pieter Breughel en Hieronymus Bosch). We zijn onder de indruk. Om 6 uur pakken we de bus terug. Het laatste stuk dat we te voet moeten afleggen naar de camping bezorgt ons een nat pak, want het komt ineens met bakken de lucht uit.

11-04-2012 Tweede dag Madrid
Om elf uur nemen de bus naar Legazpi. Daar stappen we over op de gele metrolijn naar de Plaza de España. We kijken even rond op de mercado artisenal daar, niet erg interessant. Dan kijken we even bij het monument voor Cervantes en zijn geesteskinderen Don Quichot en Sancho Panches.
We lopen naar het Palacio Real, waar zich net de wisseling van de wacht voltrekt. Onder begeleiding van tromgeroffel en fluiten wordt eerst de staande wacht afgelost, dan komt een groep ruiters om de twee bereden soldaten af te lossen. Op het eind krijgt de vertoning applaus van het publiek! Iets verder staat voor de ingang van het paleis een rij van hier tot Tokio, dat vinden we zonde van de tijd! We gaan dan de nieuwe kathedraal binnen (Catedral de nuestra senora de la Almudena). Het interieur heeft iets van een middeleeuwse kerk met moderne glas-in-loodramen en beschilderde plafonds. In 1993 werd de kerk ingewijd door de toenmalige paus. We lopen eerst door het museum waar een moderne sacristie te vinden is en allerlei kerkschatten. De route klimt op naar de koepeltoren van waaraf een weids uitzicht is over heel Madrid. Dan dalen we weer af en bekijken de kathedraal. Als we buiten staan, zien we de afbeelding van die inwijding in brons in de vorm van de deuren in het voorportaal, aangebracht in 2000.
We gaan dan in de richting van de Plaza Mayor, maar lunchen eerst op de Plaza de San Miguel. (€19,-- voor twee broodjes kaas, een glas bier en een kop koffie!).
We zitten vlak bij de Mercado San Miguel, die we even binnen bekijken. Dat blijkt een juweel van een culinaire zaak te zijn. Inderdaad in de vorm van een markt. Je kunt er 1001 zaken te eten en te drinken krijgen. Jammer dat we net onze buik vol hebben, dit was een veel interessantere eetgelegenheid geweest.
Zo wordt het 14.00 voor we de Plaza Mayor bereiken. Een immens groot verkeersvrij plein, dat van oudsher ook voor allerlei activiteiten gebruikt is: markten, executies, processies, toernooien, voorstellingen en zelfs stierengevechten.
Via allerlei aardige straten (o.a. de Puerta del Sol met zijn centrale meetpunt van Spanje en Calle Antón Martin) lopen we naar ons volgende doel: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia.
Dit museum is zo te zeggen de moderne tegenhanger van het Prado. We vinden het aan het eind van de brede Calle Atocha rechts achter grauwe façades verstopt aan een hypermodern plein.
Aanvankelijk vinden we op de 4e en 3e verdieping niet veel boeiends. Op 2 dan schilderijen die ons wel degelijk aanspreken. Geen wonder; er hangen enorme aantallen Picasso's, Dali's, Miro's, diverse Kandinsky's en nog meer vaak voor ons onbekende namen. Men mag hier net zoveel fotograferen als je wilt. Alleen niet bij het topstuk van dit museum : GUERNICA van Picasso. Vroeger hing het schilderij achter kogelvrij glas om rechtse aanslagen te voorkomen. Het is er vreselijk druk met grote groepen. Om 16.45 verlaten we het museum, nemen de bus terug naar Legazpi, waar we de 447 van 17.30 hebben naar de camping. ‘s Avonds zet ik eerst nog een aantal dagen op het reismee-weblog en gaan we in het restaurant op de camping eten. Voor €8,50 een volledig menu van de dag. Tegen die tijd ben ik volledig opgebrand, ik krijg het eten niet meer weg. Nart laat het zich goed smaken en ik ga meteen plat terug in de camper.

12-04-2012 Madrid - Parc National del Alto Tajo.
Om een uur of elf rijden we van camping weg. De navigatie heeft weer eens de hik, zodat het even lastig is de stad uit te komen. Dat is over als we de A2 hebben gevonden en dan laten we binnen niet al te lange tijd de drukte rond Madrid achter ons.
We gaan richting het oosten. Het is 600km naar de kust. Bij Juadaljara begint het even te regenen. We volgen een mooie route over de N320 en het gaat al gauw bergachtig gebied in. Tegen enen stoppen we bij een uitzicht op de grote dam van het Embalse de Entrepeñas en het dal van de Tajo. We lunchen hier en bekijken deze schitterende plek. Bij de afslag Alcocer gaat het naar de CM2015, die we verder blijven volgen. Het gaat over de Paso de Ganado, Zaorejas is net een Pyreneeëndorp. We passeren dan ook een pas op 1300 m! Het gaat het PN del Alto Tajo in en we volgen een schitterende kloof tot aan de Puente de San Pedro, waar de Río Gallo in de Río Tajo komt. Daar stoppen we (na 200km) op de parkeerplaats voor een overnachting. Opmerkelijk is dat het water van deRio Gallo zwart en de Tajo groen is. Drie gieren cirkelen hoog in de lucht. Op een bord zien we dat het hier vergeven is van de wandelpaden.
13-04-2012 Naar Falset (Cataluna) Abe is jarig :PROFICIAT!!
Als de verwarming een rood signaal geeft komen we er achter dat er gas weglekt uit de slang naar een gasfles die je er op kan aansluiten. We hebben geen gasfles...dus zou de regulator aan de slang voor afsluiting moeten zorgen. We draaien de hoofdkraan dicht. Misschien ligt het eraan dat de LPGtank bijna leeg is? We moeten dus zo snel mogelijk de tank laten vullen en/of een gasinstallateur de slang laten afsluiten. Dichtstbijzijnde LPG: Tarragona of Barcelona, bijna 400 km!! ( nogmaals bedankt Abe en Alice voor jullie back-up!!!) We rijden door een schitterend landschap, de ene bergpas na de andere,maar omdat we toch door willen rijden nemen we maar weinig tijd voor stops, helaas. Ik voel me nog steeds niet 100 procent: in Falset houden we het voor gezien. Nog 50 km naar de kust. We rijden richting het castillo daar en vinden een parking voor de nacht. De koelkast kan nu niet aan op gas; om te koken heb ik gelukkig een klein kooktoestelletje (voor nood) meegenomen. Nu maar hopen dat het niet al te koud wordt vannacht!!!
14-04-2012 Van Falset via Tarragona en Barcelona naar Saint Feliu de Guixols
Het viel gelukkig mee vannacht met de kou; we zitten dan ook alweer een stuk lager. En als de zon op onze camper schijnt is het gauw warm! We hebben wel een natte vloer; oeps vergeten dat de diepvriezer is ontdooid.We maken een 'plan de campagne'. Eerst naar het adres wat Abe ons heeft doorgegeven van het LPGtankstation in Terragona (dat is het dichtste bij). Onze navigator kent echter adressen als A1 km 08 e.d. niet, maar met de aanwijzing richting Salou denken we een eind te komen. We vinden ‘m niet. Dan die in Barcelona maar. Daar hebben we een coördinaat van. De weg er naar toe is druk en zit vol op- en afritten, zijwegen, rotondes, viaducten enz. Na een paar keer verkeerd te zijn gereden komen we zowaar bij de AutogasRepsol uit. We laten de tank vullen. Het mankement van de lekkage is echter niet verholpen. We moeten dus op zoek naar een gasexpert/ ferreteria o.i.d. We kiezen een camperplaats aan de Costa Brava uit als eindbestemming en moeten onderweg maar kijken of we iets tegenkomen. Net voorbij Canet zien we camperbedrijf; dat is nog dicht tot 4 uur. We wachten een half uur waarna de eigenaar ons verteld dat hij ons niet kan helpen. Echter 300 meter terug zit een zaak in kampeerartikelen en die zou van alles hebben wat met gas te maken heeft. De goed Engels sprekende jongeman daar kan ons (gelukkig) inderdaad aan een afsluitdop helpen. Hij loopt nog even mee naar de camper om te kijken of het de goeie is. Slang eraf...dop erop...en er lekt geen gas meer weg als we de hoofdkraan openzetten. Dat is een hele zorg minder!! We kunnen onze reis met een gerust hart voortzetten. Saint Felui de Guixols bereiken we tegen zessen. Het staat aardig vol op de camperplaats, maar we kunnen nog aanschuiven. Meteen begint het te plenzen met onweer en bliksem; de buien zagen we onderweg al hangen. Pas tegen half tien wordt het droog. Morgen maar eens een dagje rust!!
15-04-2012 San Feliu de Guixols
Rust vandaag!? Het enige dat we vandaag doen is de berg beklimmen vlak achter ons die mooi uitzicht geeft over de kust van de Costa Brava en de haven van San Feliu. We vinden er nog een cache die we op de heenweg hebben laten liggen. Via de zeezijden lopen we in slingerbochten naar beneden en komen bij het strand en de boulevard uit: er is markt..gezellig druk. We bekijken de diverse kramen met kleding, tassen, cd's, en allerlei andere prullaria. Nart koopt een cd met flamenco muziek en we zien bij een stalletje met voetbalshirts die van PSV in de aanbieding liggen: € 3,00!! Terug bij de camper gaan we uitgebreid bekijken hoe we de route terug gaan invullen. Niet te grote afstanden per dag en nog wat wandelingen in de Cévennes maken. Van Niels krijgen we een telefoontje uit Tenerife: Nadat ze uren te laat zijn vertrokken hebben ze het nu toch naar hun zin, ondanks dat ze na de eerste dag al allebei flink verbrand zijn, de eerste avond er is ingebroken in hun appartement en er nogal wat kakkerlakken rondscharrelen. Morgen gaan ze op walvis en dolfijnentocht!