nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Op weg naar Madrid

05-04-2012 Guadelupe...wandeling en processie.
Het was vannacht ietwat onrustig: jongelui met auto's en harde muziek op de parking. Volgens Nart tot een uur of 1. Ik heb er zelf weinig van gehoord. We maken vanochtend eerst een 10 km lange wandeling door de dichtbij gelegen bergen. Het pad komt over een 60 meter hoog viaduct (in de 60ger jaren oorspronkelijk als spoorwegviaduct bedoeld), langs kluizenaarshutten en bronnen. Het is een schitterende wandeling door olijfboomgaarden en wijnvelden en het laatste stuk zelfs een stuk dennenbos. We moeten er een aardig eind voor omhoog klimmen maar de vergezichten overal vergoeden alle inspanningen! Het wemelt er van de mooie bloeiende planten en struiken (brem, lavendel, hei en lupines) en veel verschillende soorten vogels.
‘s Avonds om 8 uur lopen we naar het klooster. Daar begint de kleine processie met 2 processiebeelden: Jezus met het kruis en een beeldje van Maria. Er wordt onder begeleiding van een muziekgroep en mensen en kinderen met kaarsjes een ronde om het klooster gelopen, waarbij soms steile straatjes en lage smalle poortjes genomen moeten worden.

06-04-2012 Van Guadelupe naar Horcajo de los Montes (Castilla La Mancha)
Als we zitten te ontbijten wordt er op de deur geklopt. De parkeerwachter vraagt of we aan de andere kant van de parking willen gaan staan: waar we nu staan moeten dadelijk de bussen parkeren. Een half uurtje later rijden we Guadelupe uit. Einddoel vandaag: de camping in Horcajo de los Montes, vlak bij Nationaal Park Cabañeros, zo'n honderd kilometer door ruig berglandschap en langs een groot stuwmeer. De meeste wegen zijn slecht, vol gaten en hobbels en tot de rand begroeid met planten en struiken. De auto's die we tegenkomen zijn op twee handen te tellen. Maar ook hier: grandioze vergezichten. We krijgen een flinke hagelbui op ons dak en er waait een koude wind. De zon komt af en toe door de dikke bewolking heen. Alle plaatsen op de camping zijn bezet, vanwege deze paasweek, maar gelukkig vindt de vriendelijke jongeman van de receptie voor ons nog een plaatsje tussen een van de huisjes en het sanitairgebouw. Met prachtig uitzicht over het dorp en het daarnaast liggende Nationale Park. Hij geeft ons een stapel folders en informatie over wandelingen in het park. Tegen vijven gaan we bij de bar een wijntje drinken en we maken gebruik van de Wifi-zone. Het duurt even voordat alle foto's en verhalen op Reismee staan.

07-04-2012. Horcajo de los Montes - (N.P.Cabañeros) - Consuegra.
We zijn vrij laat wakker op deze koude morgen. De dames in de wasruimte hebben het steeds over 'frio, frio'. We gaan eerst Horcajo in om geld te pinnen en bij de Coviran inkopen te doen.
Vervolgens rijden tot het begin van de wandelroute in het Parc Nacional Cabañeros: Ruta de los Moros. Tegen twaalven beginnen we met de wandeling. Na een korte aanloop gaat het een helling van losse stenen op, die door een dichte massa struikgewas vast gehouden wordt. Stevige schoenen zijn hier echt vereist. We lopen door gangetjes door de dichte begroeiing de berg op. Het is stervenskoud! Bovenop waait het flink. Om 12.30 zijn we op het hoogste punt. Aan de ene kant landbouwgebied, aan de andere kant de hoge heuvels en vlaktes van het PN. Dan dalen we weer af. Al met al een heel aardige tippel.
Na de lunch vertrekken we. Via Hocajo rijden we over de zeer stille CM4017 dwars door het PN naar Retuerta de Bullaque. Helaas een weg zonder stopplaatsen, uitkijkpunten en dergelijke. De hellingen links en rechts zijn steeds op exact gelijke wijze begroeid door grijze bomen en struiken. Her en der is er een beetje kleur van brem en heide.
Aan de andere kant van het park slaan we af en volgen de route: 'De bergen en windmolens van La Mancha' uit de ANWB Navigator gids. Verkeer is er nauwelijks. Dorpen zijn er nagenoeg geen. We passeren Los Yébenes en Urda. Om 16.00 komen we bij de parking/camperplaats bij Consuegra aan. We staan direct onder de rotspartij met de belangrijkste toeristische attractie: 12 molens en een kasteel.
We drinken eerst thee en gaan dan die molens bekijken. De eerste is het toeristeninformatiekantoor. We krijgen er info en folders over de molens, kasteel en de stad (die er best interessant uitziet), en alvast een stadsplattegrond van Toledo, waar we morgen heen gaan. De tweede molen is een snackbar. De volgende 3 molens staan hoog op de bergrand, dan komt het kasteel (momenteel in de steigers) en daarnaast nog 7 molens. Het waait hier flink; toch is het best druk met bezoekers. Men heeft vanaf deze hoogte grandioos zicht over de uitgestrekte vlaktes met her en der wat bergjes. Èn mooi zicht op Consuegra zelf. Terug op de parking zien we dat er nog een camper bij gekomen is. Ook hier, blijkt later, gebruikt de jeugd deze picknick/parkingplaats als hangplek. De autoradio op vol volume en veel gesprekstof. We hebben er echter weinig last van.

08-04-2012 1e Paasdag...Bezoek aan Toledo.
Omdat Nart eerst nog een (molentjes)paas-wens in elkaar wil knutselen, vertrekken we pas om half 12 uit Consuegra. Hopelijk vinden we dan ook een internetmogelijkheid. Het weer is zoals het hoort te zijn: strakblauwe lucht en volop zon. De koude wind is gelukkig gaan liggen.De parkeerplaats bij het busstation ziet er goed uit: is gratis en wordt bewaakt. Om ons heen zijn grote gebouwen op vele heuvels.
Na de lunch lopen we langs de rivier de Taag (die langs drie kanten stroomt) naar de Puente de Alcántara, een mooie brug, die enkele historische gebouwen op de oostelijke Taag-oever met de oude binnenstad verbindt.
Rechts van de brug lopen we onder twee Moorse poorten door en via een lange trap klimmen we naar boven. We hebben een schitterend ver uitzicht hier. In het stadion verderop maakt Toledo een goal, hetgeen de hele stad kan horen. Via het I-kantoor lopen we naar het Museo de Santa Cruz, waar we nog net (gratis vanwege zondag) een half uurtje kunnen rondlopen. We moeten dus nog eens terugkomen. Dan doorkruisen we de stad en bekijken het Alcazár (hier is een wapenmuseum gevestigd) en de Catedral met een zeer imposante voorgevel. We lopen naar de oude joodse wijk met diverse voormalige synagogen. We passeren op onze route een groot aantal kerken en kloosters. We kijken onze ogen uit, wat er hier allemaal is neergezet.
Tegen vieren bereiken we het Monasterio de San Juan de los Reyes, ook deze heeft een schitterende buitenkant met opvallend kettingwerk er aan. We maken de ronde af langs diverse grote gebouwen. Een half uurtje later vallen we op een terrasje neer aan het Plaza Zocodover.
Na een kleine drie kwartier gaan we met de roltrappen van de Miradero naar beneden en lopen terug naar de camper. Mede door het grandioze weer hebben we een puike dag hier in Toledo gehad. We gaan er in de toekomst beslist nog eens heen om wat culturele pareltjes uitgebreider te bezoeken. Een internet hebben we niet kunnen vinden, morgen maar weer eens proberen.

09-04-2012. 2e paasdag (die de Spanjaard niet kent) Toledo - Aranjuez.
Op opnieuw een prachtig zonnige dag vertrekken om half 11. We rijden over de kleinere CM4001 richting Aranjuez. Onderweg zien we de Tajo (Taag) af en toe. In Añover de Tajo doen we bij de DIA boodschappen. In Aranjuez rijden we naar het coördinaat zoals dat op de website van Campercontact staat en komen op een mooi plekje aan de Taag aan, naast een ingang van het Jardín del Príncipe (Tuin van de kroonprins). Na de lunch beginnen we aan een wandeling door het park aan de andere kant van de brug. Op de rivier zien we een groot aantal witte ganzen met hun jonge kroost (ik tel er een stuk of 20). Af en toe komt er een rondvaartboot voorbij.
Het is een heel groot park. We volgen de bordjes naar de Real Casa de Labrador. Onderweg zien we allerlei fonteinen, vijvers, prieeltjes en beeldhouwwerken. Verder veel zangvogels en het wemelt er van de pauwen en fazanten. De Casa de Labrador is zoals verwacht op maandag gesloten. Op een infobord zien we hoe het er van binnen uitziet: een zeer luxe ingericht paleisje. Langs de parkomheining volgen we de Calle de la Reina naar de binnenstad. We lopen even bij het I-kantoor binnen voor een plattegrond en een internetzaak. Aranjuez is een groene oase in het verder dorre La Mancha en staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. De stad heeft een groot deel van zijn bestaan te danken aan Filips II die in de 16e eeuw er een paleis liet bouwen aan de groene oevers van de Taag. Er omheen werden ruime parken en tuinen aangelegd, die nog steeds goed onderhouden worden. De patio's en pleinen die er later zijn aangelegd sluiten goed aan bij de stijl. We bekijken de Patio de Caballeros (Juzgados). Een zeer grote patio met aan de binnen- en buitenzijde grote overdekte galerijen. Het aangrenzende Plaza de San Antonio bestaat voor een deel uit gelijke gebouwen. Op dit plein bekijken we de Fuente de la Mariblanca en lopen door naar de Jardín del Parterre (voor het Palacio Real), en de Jardín de la Isla, dat er achter ligt. Beiden weer versierd met vele beeldhouwwerken en fonteinen.
We bekijken het Palacio Real rondom. In een cafeetje drinken we wat en om 5 uur zoeken we de internetzaak op. Dan gaan ook de winkels weer open en wordt het gezellig druk op straat. Eindelijk kan de paaswens via Facebook worden verstuurd. We doen nog 2 kaartjes in de brievenbus en ik koop in een klein winkeltje een leuke lange bloes van dunne jeansstof (12 euro). Via de Glorieta de Fernando VI (standbeeld) kuieren we naar de camper terug. Mensen komen de ganzen en eenden voeren: 'Pati, pati...' roepen ze en hup daar komen ze in grote getale op af. Wij kijken tot de schemering naar die vogels, de kanoërs (sommige met 1 peddel en op één knie) en de steeds leger wordende rondvaartboten.

Tini en Mimi

Hoi, leuk om jullie verslag en foto's , te lezen en te zien.En dat het heel goed gaat. Voor ons schiet het echt op a.s.Woensdag gaan we om 11u. de lucht in,we zijn in Spanje gewoon bereikbaar,de laptop gaat mee,dus we houden elkaar op de hoogte.Nog een hele fijne tijd en tot horens of ziens (skype). Veel groetjes, houdoe !!!!