nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Het binnenland van Spanje in...

28-03-2012. Aljezur - Carrapateira.
We zijn om 9 uur op. Buiten is nu op de kust veel helderder zicht dan gisteren. Tegen tienen vertrekken we naar FFsolar gaan voor de installatie van de zonnepanelen.
We spreken met de techneut af waar de panelen en het regelkastje komen.
Dan gaan we buiten de zon in en wachten het een en ander af.
Met onze boeken moeten we de tijd door zien te komen. We spelen een potje kaart. Alles wordt netjes afgewerkt. Bij het afrekenen kunnen we om de een of andere reden niet het volledige bedrag met de RABO-pas voldoen. De VISA-card brengt uitkomst. We lunchen eerst voordat we weer op pad gaan. Niet te ver en te hard rijden; de kit op het dak moet nog uitharden. Om 16.00 uur komen we op de strandparking bij de monding van de Ribeira da Carrapateira (bij het plaatsje Carrapateira).
We lopen we een rondje langs de monding van de rivier met zicht op de heel brede Praia de Bordeira (met eenzaam barretje) aan de andere kant van de rivier.
Dan lopen we verder over de boardwalk boven over de rotsen aan zee en weer terug naar de parking over de geasfalteerde weg. Morgen wandelen we meer.
Tot iets van half zeven zitten we nog buiten. Het was vandaag 29,7?C in de schaduw!

29-03-2012 Carrapateira -Aljezur.
Het waait vreselijk en het duurt tot tegen elven voor de zon er door komt.
Dan gaan we toch op pad: de wandeling uit de Algarve guia de percursos pedestres: Trilho das Marés. Niet de volledige 19 km, maar het rondje linksom langs de kliffen en via Carrapateiros weer terug.
Dus volgen we eerst de weg het duin op en dan het kustpad. Zoals gezegd waait het gigantisch. Nog sterker dan gisteren hebben de brekende golven een regenboog aan nevel achter zich aan. We lopen her en der wat boardwalks over voor zicht op de rotsen en eilandjes in zee. Zeer spectaculair!
Om 12 uur zijn we bij het Ponta do A do Pau en een brede zandweg naar Carrapateiras. Die laten we echter links liggen.
Van 12.30 tot 13.00 houden we een windloze pauze op het terras van restaurant Casa do Forno. Hier is ook een brede boothelling en boven op een klif een opgraving van een vissersdorp uit de islamitische tijd.
Iets verder een soort vulkaankrater.
Kort daarna komen we bij het heel brede Praia do Amado aan. De weg is weer geasfalteerd en loopt in een scherpe bocht linksaf naar Carrapateira terug.
Op de grote parking staat een grote alternatieve caravan achter een grote trekker.
In Carrapateira zien we dat de mini-mercado middagpauze heeft. Om 14.00 zijn we terug en stevig uitgewaaid en gezandstraald. Het was een dubbele inspanning met die sterke wind. Na een half uur begint het te regenen. Vervolgens besluiten we alvast aan de thuisreis te beginnen. We stippelen een voorlopige route uit tot Madrid. De eerste stop is na 25 minuten in Aljezur, waar we achter de Mercado Municipal een aardig en rustig plekje vinden aan het riviertje.'s Avonds om 9 uur komt er luid bellend een kleine kudde koeien over de parking gesjokt, begeleid door een herder en 3 honden.

30-03-2012. Aljezur - Portel.
Het heeft de hele nacht gehoosd!!! 's Morgens gaan we eerst naar het I-kantoor aan de doorgaande weg. We vinden een internetkantoortje. Tijdens het versturen van de foto's valt door een donderslag de computer uit; kan ik weer opnieuw beginnen. We kopen wat groenten en fruit in de Mercado Municipal.
Om 11.45 vertrekken we dan uit het natte Aljezur. Iets verderop gaan we nog boodschappen doen bij de Intermarché, dan gaat het noordwaarts. Als we de Odeceixe zijn overgestoken begint de provincie Alentejo. De weg naar Odemira gaat door dennen- en eucalyptusbossen, heuvel op en af. De ene na de andere bui kletst over ons heen, soms probeert de zon er door te komen. Via Cercal en Bicos ( hier zijn uitgestrekte weilanden met kurkeiken) door naar Ferreira. Na een rondje door Portel gaan we bij de Bombeiros (brandweer) staan. Tegen half 7 wordt het droog: we maken een wandeling door het centrum van Portel. Een heel aardig centrum met vele pittoreske straatjes en pleinen, een kasteel en wat mooie parken.

31-03-2012 Portel - Mourão (P) - Jerez de los Caballeros - Zafra (Extremadura, Spanje).
Om 10.00 vertrekken we uit een droog Portel. We rijden over kleine maar goede en niet drukke wegen naar Amieira. Net na de twee bruggen, lopen we naar de Miradouro do Monte met uitzicht op dit deel van de Barragem de Alqueva, (het grootste stuwmeer van Europa).
We steken de Guadiana over en parkeren op de Praca de Republica in Mourão. We wandelen tot 12.00 door dit leuke stadje en klimmen naar het kasteel, waarvan alleen nog maar de buitenmuren bewaard zijn gebleven. Er staat nog wel nog een dikke wachttoren die tegen de inpandige Igreja Matriz staat. De uitgesleten trappen nodigen ons niet bepaald uit de muren op te gaan. Na 5955 km verlaten we Portugal en rijden Spanje in. De klok moet een uur vooruit!. In Olivera de la Frontera tanken we weer voor onder de 1,40.
Het regent even flink na Olivera. 8 km voor Jerez de los Caballos gaan we over de 6000 km.
We vinden er een parkeerplaats en bekijken het centrum van Jerez de los Caballeros. Er staat hier een verbazingwekkend rijke verzameling kerken, kloosters en villa's. In de 16 e eeuw brachten de 'conquistadores' hun goud mee naar deze stad. Het is leuk wandelen door de smalle straatjes met de schaduwrijke pleintjes en vele barretjes. De hele binnenstad is morgen het toneel van een Palmpasenprocessie met ezeltjes. Om 16.30 zijn we weer terug bij de camper, waarna we door rijden naar Zafra, waar een camperplaats met service is. We vinden die op een groot soort van beurs/evenementen terrein.; er staat ook een kermisattractie (botsautootjes) met een aantal vrachtwagens ernaast. Er hangt wat jeugd rond . Er tegenover is een DIA super. De ene na de andere camper komt het terrein oprijden, dat nu door die kermistent wel aanzienlijk krapper is geworden. Morgen gaan we de stad verkennen.

01-04-2012. Palmzondag. Zafra - Mérida.
‘s Morgens bezoeken we het oude centrum van Zafra. Aan de Calle de Sevilla, waar we oude stad ingaan, staan roestbakken op palen als lantaarns. We bekijken eerst het kasteel met 9 torens, in 1437 gebouwd, en nu een staatshotel (Parador). De patio is in de 16 e eeuw aangebouwd; we kijken er even binnen. Via smalle straten met veel glazen erkers op de 1e verdieping, lopen we naar de Plaza Grande. We bezoeken de kerk Colegiata de la Candelaria. Daar staan 5 grote platforms met Christus en Maria beelden, die tijdens de Paasprocessie door de stad gezeuld gaan worden. We lopen de kant op waar muziek vandaan komt. Daar blijkt de Palmpasen processie opgesteld te worden. Als de muziek dichterbij komt zet de stoet zich in beweging. Centrale figuur tussen de kinderherders met olijftakken, de muzikanten en de mensen met de metalen staven of gele palmtakken, is Jezus op zijn ezeltje, hoog boven op zo'n platvorm, dat door zo'n 20 personen schuifelend door de straten gedragen wordt. Die dragers zien zelf vrijwel niets. Helpers roepen door spleten in het onderstel wat ze moeten doen. Als ze gepasseerd zijn, lopen wij nog even de Convento del Rosario binnen. Daar is de stoet net gestart. Er worden nog olijftakken uitgedeeld. Wij lopen weer terug naar de camper. Tegen enen rijden we uit Zafra weg. We gaan de snelweg naar Mérida op.
Onderweg valt het enorm grote wijnbouwgebied op. En de grote metalen silo's voor die wijn. Na 65 km rijden we de moderne Guadiana brug over Mérida in. In eerste instantie zoeken we naar een camping, vinden die niet en rijden dan naar het I-kantoor. Daar vinden we ook de grote betaalde parking aan de Calle Cabo Verde, vlak bij het centrum en dus vergeten we die camping en gaan hier staan.
Er trekken geregeld fikse (gelukkig korte) buien over. Bij het I-kantoor naast de parking krijgen we folders over Mérida en het Parque Natural Cornalvo hier in de buurt. Het wemelt hier van indrukwekkende oude (vaak goed bewaarde) Romeinse ruïnes. We wandelen langs het aquaduct, het amfitheater, de Alcazaba en de rivier de Guadiana met (de 60 bogen tellende) twee Romeinse (voetgangers) bruggen naar het centrale plein Plaza de Espana. We zien daarna de Arco Trajano, de verrassend grote Templo de Diana en het Pórtico del Foro. We zoeken tussen door een tapascafé op om de dorst te lessen en even uit te rusten.
Via de Basilica Sta. Eulalia lopen we naar de camper terug. Op de parking is het een af en aan rijden van sleepauto's die fout geparkeerde auto's hier neer zetten. Ook komen er nog een aantal campers bij. Om 8 uur en om 10 uur horen we weer 'processie-muziek'. Dat zal de komende week wel heel vaak te horen zijn; hier in Spanje is de hele paasweek elke dag er een van processies en optochten.

02-04-2012 Mérida...camping
Vandaag: wasdag op de camping van Mérida, waar we al (na een bezoekje aan de LIdl) om 11.00 uur zijn. De zon schijnt, maar tegen het einde van de middag krijgen we te maken met een wolkbreuk, compleet met donder en bliksem. En even later is de zon er weer. Voor de zekerheid toch maar even de luifel uitgezet om de nog niet helemaal droge was onder te hangen.

03-04-2012 Camping Mérida - Logrosán.
Na water tappen en lozen vertrekken we om 10.15 van de camping.
Na een rondje door Trujillanos vinden we de bakker die met zijn auto de ronde door het dorp maakt, bij een kerk waar ooievaars zich verdringen bij de vele nesten op het dak.
We rijden naar het Parc Natural Cornalvo, 5 km buiten het dorp. Eerst gaan we bij het Centro de Interpretación aan. We krijgen een uitgebreid verhaal van een zeer enthousiaste jonge man. Op zijn Spaans, maar we kunnen het goed volgen. We krijgen een natuurgids van de Extremadura: 'Red de Equipamientos y Recursos Ambientales. Daar staan de natuurparken (en dergelijke) van deze streek in. We gaan het park in en beginnen met de wandeling van 7 kilometer om de Embalse de Cornalvo. We zien veel vogels, klein en groot; nieuw voor ons o.a de Zuidelijke klapekster en de Dwergarend.
Daarna kijken we even bij de Embalse de Muelas, waar twee vogelhutjes staan. Maar de plassen staan nu droog en daar zijn dus nu geen vogels.
We besluiten ons bezoek aan het park met een korte wandeling over de granietblokken van de Berrocal de El Rugedero. Een prachtige tippel tussen de rotsen en de bloeiende bremstruiken.
Om 15.15 verlaten we dan het park. Het aanvankelijk opmerkelijk vlakke landschap is weer heuvelachtig geworden. Tegen 5 uur vinden we de camperplaats in Logrosán. Die is op een andere plaats dan in onze gids staat. De serviceplek is tegenover een oud ijzer handel bij een plantsoen. We staan er als enige. In het gras rond de camper scharrelen allerlei kleine vogels: mussen, putters en (nieuw voor ons) appelvinken.

04-04-2012. Logrosán- Guadalupe.
Het heeft vannacht flink geregend, maar gelukkig is het weer droog. De zon laat zich echter sporadisch zien. Om 11.30 vertrekken we. Het gaat al snel de bergen in. We gaan een pas over(Puerto de Puertollaño) van 800 m op weg naar het bedevaartsdorp Guadalupe.
Om 12.00 uur hebben we aan de andere kant van het klooster een grote nieuwe (bus-)parking gevonden, waar enkele campers staan. We lopen het zeer toeristisch ingestelde dorp in. Daar bezoeken we allereerst de kloosterkerk. Achter het hoofdaltaar staat de zgn. zwarte Madonna. Het verhaal gaat dat in de dertiende eeuw een herder hier het beeld van de Maagd met het donkere gezicht ontdekte. Het zou 500 jaar verborgen hebben gelegen. Een groot deel van het klooster, dat nog steeds als dusdanig in gebruik is door Franciscaner monniken is een museum dat pas om 15.30 weer open is. De gigantische voorgevel kijkt uit over het Plaza Mayor. Daar gaan we een hapje eten en maken (na een kort bezoekje aan het informatiekantoor) een rondwandeling door het stadje langs historische hoogtepunten aan de hand van een uitgezette genummerde route. Als we tegen half vier terug zijn bij het klooster kopen kaartjes voor het kloostermuseum en kunnen met een grote groep Spanjaarden en 2 Françaises mee met een gids. In de diverse museumruimtes mogen geen foto's worden gemaakt; in de kloostergang in de binnenhof wel. Eerst lopen we door het Museo de Bordados, met vele liturgische gewaden en altaardraperieën en aanverwante zaken. Apart zijn de exemplaren met doodskoppen en skeletten erop,die speciaal voor begrafenissen zijn.
Het Museo de Libros Miniados heeft een grote verzameling van muziekpartituren uit de tijd dat die nog met de hand werden geschreven. Het Museo de Pintura y Escultura en de Sacristía laten hoofdzakelijk schilderijen zien. De meest opvallende zijn een triptiek van Isebrant, Francis Goya's 'Biecht in de gevangenis' en de schilderijen van Zurbarán. Het Relicario y Tesoro is een uistalling van massa's snuisterijen, met bergkristal versierde spiegels en een fel gekleurde kroonluchter van Italiaans kristal.
Steeds wanneer we van het ene museum naar de andere lopen, komen we door de prachtige kloostergang met Mudéjar plafond, versierd met grote schilderijen, dikwijls in slechte staat door de temperatuurswisselingen. Ten slotte neemt de gids afscheid en neemt een pater Franciscaan de rondgang over. Hij legt uitvoerig uit dat een bezoek aan de Maagd geen toeristische happening is maar een serieuze en heilige aangelegenheid. We gaan muisstil door opnieuw prachtige vertrekken naar een ontmoeting met de Virgen de Guadalupe zelf. Voor deze gelegenheid is ze 180 graden omgedraaid! Een ieder die dat wil mag naar voren komen en een klein zilveren schaaltje met een afbeelding van de H. Maagd kussen. De pater poetst na elke persoon het schaaltje met een doekje af. Dan lopen we nog eens door de kloostergang om wat foto's te maken. Intussen is het buiten nog maar 11?C. We lopen dus rap terug naar de camper.