nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Afscheid van de zee....

Afscheid van de zee

22-03-2012 Faro - Fonte de Mesquita - Moncarapacho.

We vetrekken na lang geslapen te hebben om 10.15 . Het parkeerterrein begint vol te raken. De MIO heeft nu helemaal de geest gegeven en Nart doet de chip in zijn Ipaq en dat werkt!.

11.55 zijn we in bij de Fonte de Mesquita en beginnen we aan de wandeling daar. De start ligt bij de wasplaats. De 9 km lange route gaat heuvel op heuvel af o.a. door het dal Bengado. Mooie maar lastige keien paden passeren diverse oude en verroeste installaties van waterputten. We komen door het dorpje Mesquita Baixa, waar we opnieuw door allerlei joekels afgeblaft worden, zoals op veel plaatsen langs deze route. We missen een eind buiten dit dorp een afslag. Dankzij de duidelijke kaart lopen we langs de Mesquita kapel naar de camper terug. We bekijken daarna het aardige stadje São Bras de Alportel We vinden hier geen geschikte overnachtingsplaats. We rijden daarom een eindje terug richting kust naar een camperplaats bij Moncarapacho. Het is een groot terrein, waar we voor €7,00 kunnen overnachten incl. stroom, toilet, wifi en douche. Verder wemelt het er van het vee: koeien, een zwart varken, kippen en honden. De plaats is nog in opbouw. Reismee wordt bijgewerkt, we lezen mail en skypen.

23-03-2012 Moncarapacho - Castro Verde.

Vandaag dan echt in noordelijke richting via de N2. Het is een mooie route over bergen en door dalen en langs ravijnen; door de Serro de Caldeirão en de Serra de Malhão. We steken de grens over naar Alentejo bij een rivier. Het landschap is veranderd in een hoogvlakte met veel olijfbomen en kurkeiken. We tanken diesel (1,55 per liter!). We bezoeken Almodovar (vinden hier een cache bij de Middeleeuwse brug en een bij een reuzenschoenmaker midden op een rotonde). Dan verder naar Castro Verde, waar een prachtige kerk staat die bekleed is vanbinnen met azulejos. We zien nog een huis dat erg Chinees aandoet, maar komen er niet achter wat het is (geweest). Overal staan hier banken waar mensen zitten te buurten. Naast het grote evenemententerrein, waar ook een molen staat, vinden we een rustig plekje voor de nacht.

24-03-2012 Castro Verde - Beja - Moura

Het is bewolkt en het regent als we uit Castro Verde vertrekken, maar de temperatuur is goed. Even bij de Supermarché langs voor wat boodschappen en dan richting Beja. We rijden eerst in noordelijke richting naar Aljustrel om dan bij Ervidel af te slaan naar Beja. Inmiddels is het droog en het waait flink. We kijken dan ook maar even bij het stuwmeer Barragem do Roxo. In Beja rijden we, nadat we een cache hebben gevonden bij een oude kapel, op goed geluk richting het kasteel en we vinden zo waar een prima parkeerplek op een plein midden in het centrum. We gaan de Sé (cathedraal) en het kasteel bekijken. In het kasteel is ook het informatiekantoor en de juffrouw daar geeft ons een stapel folders en een plattegrondje mee. Het is een mooi stad om rond te lopen met de smalle keien- straatjes, kleine witte huisjes en oude gebouwen. Ten slotte gaan we het klooster van Notre dame de Conceição bezichtigen; dit is meteen het regionale museum. Er is een schitterende kerk te zien, mooie schilderijen, een met tegelwerk beklede kloostergang en wat archeologische vondsten uit de omgeving. Tegen vieren gaan we op zoek naar een geschikte overnachtingsplaats. De grote parking aan de rand bevalt ons niet zo. Ook op de route naar Serpa vinden we niks. Dan maar door naar Moura waar een camperplaats moet zijn volgens de Acsi-gids. Op het coördinaat aangekomen blijkt er geen parking meer te zijn. Het hele plein is op de schop. Op goed geluk rijden we een rondje en zien een andere, grote, geheel lege, ommuurde parking. Prima plek! En lekker rustig.

25-03-2012 Moura - Mina de São Domungos

We beginnen de dag met een wandelingetje door Moura. Er is veel (oud) volk op de been. De vrouwen gaan waarschijnlijk naar de kerk en op een centraal pleintje staat net als gisteren al weer een hele groep mannen te buurten. Het lijkt wel een ontvangstcomité. Het wemelt onder de dakranden en raamkozijnen van de zwaluwnesten, honderden! Als we een rondje hebben gemaakt gaan we op weg naar Serpa. We parkeren vlak onder de kasteelmuur en wandelen naar boven. Er blijkt, behalve een paleis en archeologisch museum een heel stadje binnen de muren te liggen compleet met kerken, klokkentoren, pleintjes en keienstraatjes. Mooie poorten (Porta de Beja) liggen in de muur. We bekijken vanaf een terrasje de mensen die langs wandelen. Diverse winkeltjes verkopen Serpa-kaas, honing, olijfolie en andere streekproducten. Het is een heel mooi gezellig stadje. Overal staan prachtige Judasbomen, rose-paars in bloei. Als laatste gaan we een oud klooster (convento de São Francisco) bezichtigen dat nu als bejaardenhuis dienst doet. Via de eetzaal en kloostergang mogen we de kerk bekijken, die gedeeltelijk met azulejos tegels is bekleed. Tegen drie uur komen we dan op de 30 km zuidelijker gelegen camperparking aan van Mina de São Domingos. Prachtig plekje aan een meer. Er is een strandje, botenverhuur en een barretje. Van alle kanten horen we van medecamperaars wat een schitterend plekje dit is. Je kunt er mooie wandelingen langs de rivier maken en een kopermijn bekijken. Ook het stadje is de moeite waard. We gaan het morgen allemaal zien. We zitten buiten tot het donker wordt en halen een verrassend lekkere pizza bij het barretje.

26-03-2012 Mina de São Domingo

De dag begint met consternatie: er is ingebroken in het barretje vanmorgen vroeg! Nart heeft tegen vijven een auto horen wegscheuren. Er staat een politieauto en de eigenaar is er ook. Verschillende mensen hebben de auto gehoord. Geen idee wat de buit was. Al met al zijn we laat op. De temperatuur loopt snel op. Ik doe even een klein wasje en daarna gaan we de ruïne van de kopermijn bekijken. Er staan informatieborden en de uitgegraven mijn staat onder water. Er zijn veel kleuren in de wanden te zien. Na het middaguur loopt de temperatuur op tot een graad of 27. We wandelen nog een eindje langs het meer; het pad gaat een eind omhoog. Het is te warm om een flink eind te wandelen dus zijn we een uurtje later weer terug. De was is dan droog en we zitten buiten in de zon/schaduw.

27-03-2012. Mina de São Domingos - Mértola - Aljezur.

We lozen de wc en het vuilwater, halen nog wat drinkwater en vertrekkentegen half 11.

Om 11.00 uur parkeren we tegenover de brandweerkazerne in Mértola. We zoeken daar bij het I-kantoor via internet info over FF-Solar in Aljezur op. Gisteren vertelde een Nederlandse buurman dat je daar heel voordelig zonnepanelen op je dak kunt laten monteren. Omdat Aljezur helemaal aan de westkust ligt willen we eerst wat meer informatie voordat we daar naar toe rijden. Ze zetten inderdaad ook zonnepanelen op campers. Dan lopen we een stukje door Mértola, dat er heel aardig uitziet. We kijken in het kasteel rond en besluiten om naar Aljezur te gaan. De GPS beschrijft de route via Castro Verde.

Om 12.30 vertrekken we voor die 144 km.

De weg naar Castro Verde is met meer dan 50 bemande ooievaarsnesten versierd.

Na boodschappen bij de Intermarché en lunch in Castro Verde gaat het richting Ourique. Even zien we minder ooievaars, maar de N123 na Ourique is ook weer een broedkamer. Eigenlijk hebben we ze nu wel gezien!!

De streek boven Monchique kenmerkt zich door kurkeiken-, dennen-, en acaciabossen op bergachtig terrein. Mooie weg dus.

Na Odemira gaat het direct bergop en parallel aan de niet zichtbare oceaan zuidwaarts. Deze weg kennen we nog van vorig jaar.

Voor Aljezur rijden we links een industrieterrein op naar Solar FF. We moeten daar een uur wachten voor de techneut tijd voor ons heeft. Intussen lezen we maar wat.

Na wat over en weer gepraat komen we de installatie overeen van 2x 80W monocel-zonnepanelen, met een automatische regelaar met digitale uitlezing. Morgen om half elf zijn we aan de beurt voor de montage, die ca 2,5 uur zal duren. Een nieuwe omvormer ook is nodig; die we nu hebben begint al te piepen als de laptop moet worden opgeladen. Zo is het tegen zessen we naar zee rijden om een plekje voor de nacht te zoeken. We komen er achter dat de camperplek aan de Praia de Monte Clérigo verboden terrein is voor campers. Maar een stukje terug in noordelijke richting vinden we een prachtige en rustige parkeerplaats. Zijn we toch weer terug aan zee!!!