nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Cartagena voorbij......

17-01-2012. El Campello - Santa Pola.
Om kwart voor 11 vertrekken we met veel bewolking uit El Campello met 2538 km op de teller. Het heeft vannacht flink geplenst.
We rijden naar en door Alicante richting Elx, waar we bij het Repsol gasstation onze LPGtank bijvullen. De gebruikte hoeveelheid gas sinds de Pyreneeën valt ons veel mee.
Dan zoeken we de zee weer op. De zon komt er door.
We pikken een cache op onder een boardwalk aan de noordzijde van los Arenales del Sol, boven ons veel vliegverkeer van de luchthaven van Alicante. Daarna halen we steeds aan het begin van 5 boardwalks 5 simpele caches op. Intussen bekijken we deze lage duinen met allerlei struiken en lage naaldbomen. Gemeente Elx is trots op deze voor ons Nederlanders povere duinen. Dan gaan we naar een picknickpark, waar we eerst 2 caches oppikken. Een op het picknickterrein, de andere langs een pad door een natuurgebied, waar het wemelt van de zangvogels.
Voor Nart weer even genoeg gelopen, voor die 2 vogelhutten kunnen we de komende dagen nog een keer terugkomen. Om 15.30 verder naar Santa Pola. Het onverharde parkeerplein, waar we 2 jaar geleden stonden, is nu compleet op de schop en afgesloten. We nestelen ons tussen de campers, die tegen het haventerrein aan staan, op de dijk. Het parkeerterrein moet volgens een bouwplakkaat één grote uitgangsboulevard worden. We lopen door naar de vissershaven en volgen de kaden tot en met het I-kantoor. Daar lopen we de stad in naar het Castello Fortaleze, waar voorbereidingen aan de gang zijn voor een marathon. Op de open binnenplaats is al een grote tent opgebouwd. In 2 hoeken van deze reuzenpatio zijn musea. In een andere hoek is een voor de bewoners van Santa Pola een belangrijke Mariakapel: Capilla Virgen de Loreto. Mensen staan er enige tijd door het raampje in de deur te kijken, en slaan een minikruisje als ze weggaan.
Via allerlei straatjes binnendoor lopen we naar de camper terug. Onderweg doen we enkele inkopen bij een Chinese Bazar en de Masymas.
Bij het overzetten van de foto's op de laptop blijkt dar de adapter de geest heeft gegeven. We zullen morgen een nieuwe moeten kopen.
Buiten is de zon weer eens schitterend onder gegaan.

18-01-'12. Santa Pola.
De morgen begint vroeg. We lopen de stad in op zoek naar een computerwinkel. Ver weg op zee zien we dé toeristentrekker van deze kust: het eiland Tabarca. We vinden een Expert-winkel. Die heeft inderdaad een universele laptopadapter. Voor €35 kunnen wij weer de computer opladen.
Tegen elven rijden we naar de betaalde camperplaats, 3,5 km landinwaarts. We kunnen er een plaatsje uitzoeken, en met internet aan de gang. De code staat op de deur van het kantoortje. Om 6 uur wordt de €8,-- opgehaald. All inclusive...
De rest van de dag zitten we in de zon of werken met de computer. Ik werk 'reismee' bij en log de gevonden caches (op geocaching.com voor wie wat meer wil weten over geo-caching).
Op dit grote terrein staan nu slechts 5 campers, waar 10x zoveel zeker mogelijk is, het ligt aan de rand van een industrieterrein, niet echt interessant, bovendien nogal wat lawaai van vrachtwagens.

19-01-'12. Santa Pola - La Marina (Platja del Pinet). Ons MAM wordt vandaag 89 jaar!!!
Na een deelmoment op facebook omdat ons mam jarig is, lozen we de wc en het vuilwater en tanken water.
We rijden terug naar het natuurpark in Grand Alacant voor een wandeling daar: Clot de Galvany.
Na een hoger gelegen uitkijkpunt met een eerste zicht op een meertje met aardig wat vogels lopen we eerst naar vogelhut 2.
Die ligt aan de nu compleet opgedroogde plas met als gevolg dat er geen vogels zijn. Hut 1 is echter andere koek. Daar wemelt het van de vogels. O.a. wintertalingen, wilde eenden, kwikstaarten, een purperkoet en meerdere waterhoentjes. Hoe langer we zitten te kijken des te meer we er zien. We lopen weer terug naar de camper en rijden de 300 m naar het strand om een cache bij de boardwalk daar te zoeken. Deze vinden we niet en ik houd er 3 splinters van in mijn hand aan over.
Na lunch op de parking gaan we om weer verder. We gaan langs de kust af over een prachtige route met vele mooie plekjes aan zee naar Santa Pola en een laatste cache daar bij een anker aan de Callas de Santiago Bernabeu. Nart belt ons ma op, om haar met de 89e verjaardag te feliciteren. Dan gaat het door naar de LIDL voor boodschappen en dan naar het 8 km verderop gelegen La Marina. Daar vinden we bij een grote club campers aan de Platja del Pinet nog een plekje direct aan het strand. Opnieuw een prachtige plek dus.

20-01-2012 La Marina.....
Wat is het heerlijk in slaap vallen en wakker worden met het geluid van de golven die het strand opklotsen...Om 8.30 uur schijnt de zon naar binnen en de temperatuur stijgt snel. Echt weer voor een flinke strandwandeling. De wind is nog wat fris, dus maar wel een trui aan. We lopen helemaal tot aan de pier en haven van Guadamar, bijna 5 kilometer. Af en toe wat rusten onderweg, in de duinen of bij een van de vele, nu leeg staande, zomerhuisje. Veel schelpen op de vloedlijn en mensen die met honden wandelen. We passeren nog 3 plaatsen waar veel campers bij elkaar staan en zien strandlopertjes langs de golven racen. Ze hadden beter strandracers kunnen heten. Op de terugweg leggen we even aan bij een strandterras om wat te drinken. Het zit er vol met allerlei nationaliteiten. Tegen half 4 zijn we terug; hoogste tijd voor een late lunch. We waren eigenlijk niet van plan zo ver te lopen, maar het ging goed: bijna 10 km afgelegd. Een nieuw record voor Nart! Nog een tijdje in zon uitrusten en om half 6 verdwijnt die achter een grote boom....het was alweer een mooie dag!!!

21-01-2012 La Marina - Guardamar - La Mata
Zaterdag vandaag, dus eerst wat weekendboodschappen in huis halen. In Guardamar bij de Mercadona is ook markt. Altijd leuk. Nart koopt een nieuwe broek en we vinden 2 vestjes voor Rohan en Feija. Dan gaan we een korte wandeling maken door de met naaldbomen begroeide duinen en vinden meteen ook een cache. Op het strand van Guardamar eten we onze boterhammen op en kijken er even rond. We vinden de plek niet goed genoeg voor een overnachting en rijden nog 5 kilometer verder naar La Mata, vlak voor Torrevieja. Op een rustige parking staan 2 campers en we sluiten aan. Via een lange houten promenade kun je helemaal naar Torrevieja lopen. Na een uurtje vinden we het genoeg. Het is vandaag warmer dan gisteren: de wind is minder fris. Er zijn zelfs mensen aan het zwemmen in zee!! Nog een vierde camper heeft deze plek gevonden. Nog een uurtje op een stoeltje in de zon met een boek en dan is het alweer tijd om een potje te koken.

22-01-2012 La Mata - Torreviega - La Zenia - Cap Roig
Ook vandaag volop zon...We maken een wandeling naar het centrale pleintje van La Mata, daar wordt een grootscheepse bbq voorbereid. We rijden weer wat strandjes af en picknicken in La Zenia. Daar staan op een grote parking achter de Mercadona een massa campers bij elkaar. Wij rijden echter naar de boulevard en parkeren daar. Picknick op een bankje, weer wat wandelen en dan weer een eindje door. We zoeken nog wat caches op de route langs de kust en vinden ze niet allemaal. Uiteindelijk komen we uit in Cap Roig: een mooi rustig pleintje tussen grote, nu verlaten villa's, boven de zee. Er onderlangs loopt een wandelpad dat begint in Torreviega en nog ver voorbij Cap Roig door gaat. Wij lopen tot aan het haventje en weer terug.

23-01-'12. Cap Roig - Playas de la Llana. Vandaag is Maria jarig....PROFICIAT!!!
Zoals gewoonlijk staan we om negen uur op. Op het ruisen van de zee na is het zeer stil geweest.
We rijden eerst naar het grote parkeerterrein achter de Mercadona in La Zenia. Daar lozen we wc en vuilwater. Via Campoamor rijden we naar Horada (leuk dorp met een zeer bont geschilderde haveningang). Net ten zuiden van Horada in een nieuwbouwwijk is een mooie campermogelijkheid vlak aan zee. Aan de Playa de Mojon vinden we nu een cache, die 2 jaar terug door hoog water onbereikbaar was. In S. Pedro del Pinatar doen we boodschappen in een grote Dia%.
Net na 2-en parkeren we op het eind van Las Salinas op een grote parking: Playas de la Llana. Eerst de lunch direct aan zee. We vinden op de dam op een geocache. Dan maken we een wandeling (de Senderos de Coterillo) door het gebied van de zoutmeren en langs het strand. We rijden voor de nacht terug naar Playas de la Llana waar tot zonsondergang de hengelaars te zien zijn. Dit is het uiterste puntje van het schiereiland, aan de overzijde ligt de lange bebouwde pier van La Manga.

24-01-2012 Van Playas de la Llana naar Islas Menores Vandaag is Lydia jarig....PROFICIAT!!!
Het wordt bijna eentonig maar toch is het weer een schitterende dag. We maken een lange wandeling over de dijk om het zoutmeer bij Lo Pagan. Hier worden ook modderbaden genomen. We zien flamingo's en een grote kolonie geoorde futen. Via de weg die vlak langs Mar Menor loopt rijden we verder zuidwaarts richting La Manga. Mar Menor is een grote binnenzee; er is hier dan ook nauwelijks golfslag. We doen wat stadjes aan, picknicken aan het strand van Los Alcazares en komen uiteindelijk aan het einde van de boulevard van Islas Menores uit, het laatste dorp voor La Manga. Heel rustig hier. Alleen af en toe wat wandelaars en fietsers die vanaf de camping hier naar het cafeetje komen.

25-01-2012 Islas Menores - La Azohía.
Na ‘s morgens 3 muggen plat gemept te hebben, (waar we al sinds de Salina's last van hadden) rijden we weg uit Islas Menores hadden. Ik zit flink onder de muggenbulten.
We rijden richting Cartagena. In La Union eerst naar de ALDI, waar we stevig inslaan. We rijden dwars door Cartagena, waar we bij een camperservice water inslaan en afvalwater lozen. Via Canteras gaat het richting Isla Plana, de bergen in richting zee. Daar zien we de eerste bloeiende amandelbomen van dit seizoen. Deze bomen krijgen eerst bloesem (wit, rose en allerlei varianten daarop) en daarna pas de bladeren. Na het oversteken van de Sierra de la Muela (mooi traject) stoppen we even bij een weids panorama over de bergen, zee en 'mar plastico' (de groentekassen).
We slaan links af naar zee en Azohía. Voor het eigenlijke dorp zien we een groep campers op een braak liggend terrein links.
We rijden door tot net voor het kerkje en nestelen ons in de uitloop van een rambla bij nog 3 andere campers. Mooi stil plekje.
Aan het haventje zijn een aantal mannen bezig met voorbereidingen van de 'almadabra', de traditionele manier van tonijnvangst met veel kleine bootjes en één groot net.
We lopen bergop naar de Torre de Santa Elena, waar een cache ligt. Er is een pracht panorama. Beneden gekomen eten we wat op het kiezelstrand en genieten van het verre zicht helemaal naar Mazzaron.
Tegen 4en maken we nog een wandelingetje over het trottoir langs het strand. Er zijn wat restaurantjes en een kleine supermarkt. Onderweg staan wat aparte bloemen. De lucht betrekt intussen, zodat er slechts een bleek zonnetje over blijft. De zon zakt dan ook uiteindelijk als een oranje-rode bal in zee.