nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Aangekomen in Andalusia

26-01-'12. La Azohía
Het duurt lang voor de zon boven de berg uitkomt.
11.00 beginnen we aan een wandeling, over de GR 92. We hebben de camper op de grote camperplaats gezet. We komen na een palmenlaan op het pad uit waar we 2 jaar geleden al vanuit Isla Plana waren.
Naast grote kassen zien en ruiken we hopen smeulend tuindersafval.
Bij de binnenkomst van Isla Plana zien we een hop en wat verderop een valk op een lantaarnpaal. We komen een aantal wandelaars en fietsers tegen.
Klokslag 12 uur in Isla Plana bij het kerkje en een cache. Op het eilandje voor de kust zijn een aantal opgewonden meeuwen. De eerste tekenen van de komende lente? We lopen dezelfde weg terug waarbij we halverwege onze boterhammem opeten. Om 14.00 zijn we terug bij de camper.
Wat later besluiten we toch terug te gaan naar de plek van vannacht, veel mooier en dicht aan het strand. De rest van de middag wordt buiten in de zon voor de camper doorgebracht. Wat lezen en/of breien. Tegen half zeven gaan we het dagmenu bij het restaurantje tegenover proberen € 5,95 : salade, brood, vis, wat gekookte groente en friet en toetje. Dat smaakt prima. Het is er alleen aardig koud zodat we blij zijn als we weer in onze camper zitten.

27-01-2012. La Azohía - Isla Plana.
De morgen is vooralsnog aan de bewolkte kant.
We vetrekken om 10 uur naar camping Los Madriles in Isla Plana. Voor de poort staat een grote groep klaar om te gaan wandelen. Een laatste aansluiter komt vanaf de camping met zijn auto!
We zoeken een plekje uit op de grote camping. Ik ga meteen de was in een machine doen: er zijn geen drogers dus alles moet aan de lijn! Ondertussen proberen we te internetten via Delphinet. Dat gaat uitermate langzaam of helemaal niet. Teen drieën gaan we naar het dorp om te gaan pinnen; er kan op deze camping niet via pin worden betaald. In de loop van de middag is de zon er een beetje door gekomen, hetgeen ervoor zorgt dat de was op het eind van de middag droog is gelukkig.
We skypen wat met de kleinkinderen en met Niels en Myrthe, maar dat vlot niet echt vanwege de slechte verbinding, dus het blijft bij wat zwaaien,.

28-01-2012 : een maand onderweg! Isla Plana - Canada de Callego
Na uitgebreid douchen, ontbijten, watertank vullen, poetsen en afrekenen rijden we eerst naar Puerto de Mazarrón om bij de LIDL de weekendboodschappen te halen. Het is er druk met campers. We rijden dan door naar het strand (Bahia) en wandelen er wat schiereilandjes op en bekijken het haventje. Dan gaat het door naar Bolnuevo waar langs de kant van de weg vreemde zandsteenvormen te zien zijn. We zetten het coördinaat van strandparking Canada de Callego in onze GPS en deze leidt ons via de kortste weg, een lange slingerende en smalle steenslag/zandweg, vol met kuilen en hobbels, langs de zee af door een bizar landschap. Het wordt soms erg smal en nauw maar we leggen de 71/2 km zonder kleerscheuren af. Harder dan 10 km/uur gaat het niet. Er staan op het strand daar wel 40 campers, bijna alleen Duitsers. Er is nog een mooi inhammetje voor ons vrij. We ontdekken tijdens een kort wandelingetje 2 Nederlanders en een Belg. Teruggekomen zien we een VWbusje (27 jaar oud) naast ons staan, ook Nederlanders. We zagen ze al eerder in Mazarron en Bolnuevo. We maken een gezellig praatje o.a. over zeezeilen, verre landen en campers uiteraard.

29-01-'12. Cañada de Gallego - Calabardina (Playa de Arroz).
Via het dorp Cañada de Gallego gaat het naar Calnegre. 4 km voor Calnegre en net voor Los Cloques zien we een tiental campers tussen zee en plastic kassen. Iets verder op Puntas de Calnegre: klein dorp aan zee, dat we al kennen. We rijden door via een onverharde weg naar Playa de Calnegre, waar nu niemand is. We besluiten door te gaan. Even bij de Repsol langs voor een tank vol diesel. We slaan af naar Cabo Cope en Calarbardina, over een grandioze weg over de uitlopers van de Sierra del Contar.
We bezoeken even de Torre de Cope (geen cache gevonden), en rijden naar de ruime camperplaats 2 km buiten Calabardina, een mooie plek aan zee. Na de lunch klimmen we aan de zuidzijde van het strand een heuvel op, waar we goed zicht op de kust hebben. We draaien de camper 90 graden zodat we uit de wind zitten en in de zon en brengen de rest van de middag lekker lui door met lezen.

30-01-'12. Calabardina - Águilas (Playa La Higuerica).
Even de ruiten poetsen voordat we wegrijden. We staan op een zandstrand en gisteren heeft het flink gewaaid. Eerst naar Águilas, waar we aan de noordkant het nieuwe theater even bekijken en bij een Mercadona wat boodschappen doen. Dan zoeken we de bekende havenparking op voor een rondje door de het centrum. We doen wat inkopen bij een Ferreterria en een Chinese bazar. De cache 'balsa de la pava' vinden we niet vanwege de extreme drukte in dit duivenparkje. Even wordt het strand aan de andere kant van de 'Castillio' bezocht. Hier zijn we verstoken van de vrij koude wind en genieten van de zon.
Even lunchen hier en dan op zoek naar een plek om de WC leeg te gooien. We rijden naar een camperparking aan zee Playa La Higuerica, maar daar is geen put. We passeren San Juan de los Terreros en zien dat er niemand op de camperplaats aan de zuidzijde van de stad staat. In de buurt zijn grote nieuwe parkeerplaatsen gecreëerd en zijn ook de wegen zwaar op de schop gegaan. We rijden door naar de betaalde camperplaats Campo Monika in Vilar de Jaravia 5 km landinwaarts. Hier lozen we dan de wc voor €3,--. De gastvrouw benadrukt dat men voor €6 kan overnachten en ze van alle gemakken voorzien is. We krijgen A4-tjes mee om uit te delen. Wij gaan vandaag echter terug naar Playa La Higuerica .
Daar gaan we eerst de heuvelrug in het noorden op naar enkele uitzichtpunten. We zien er een nieuweling voor ons de Zwarte tapuit (Oenanthe leucura). We buurten even met een Zweed, die al 25 jaar in Spanje woont. Beneden gekomen gaat Nart foto's verwerken en ik ga met een boek nog een uurtje in de zon.

31-01-'12. Playa La Higuerica (Águilas) - Villaricos. WE ZIJN IN ANDALUSIA!!
Opnieuw was het een koude nacht met een minimum buitentemperatuur van 5,6ºC en binnen 9,6ºC. Gelukkig is de wind vandaag minder koud dan gisteren, de zon staat weer strak aan de hemel. We verkennen 's morgens twee baaien ten zuiden van Playa La Higuerica: Playa La Carolina (10.50) en die bij de Chiringuito Los Cocedores . Paden over de heuvels hoog boven de zee leiden daar heen. In de zachte gele zandsteenformaties zijn holtes aangebracht. Waren die ooit bewoond? Achter een oude boothelling lopen we nogmaals omhoog, hetgeen met opnieuw mooi uitzicht beloond wordt.
Na nog wat babbels met wat Nederlanders op de parking vertrekken we en na enkele honderden meters rijden we Andalucia in. Richting Villaricos. We stoppen een half uurtje aan de zwarte leisteenkust van Cala Cristal, maken een kort wandelingetje en lunchen daar. We gaan in Villaricos in eerste instantie een beetje opzij van de toren staan. De plaatsen precies achter de toren zijn bezet en de grotere strandparking is door woonwagens met zigeuners ingenomen. Na een rondje door het dorp verkassen we toch naar de plek bij de noordelijke haven, waar al drie campers staan. Ik ga naar een bankje in de zon bij de haven en Nart rust uit; toch vandaag weer aardig wat gelopen en geklommen alles bij elkaar.

Jolanda

Wat een mooie omgeving is het toch, met die Bizarre rotsformaties etc.
Hier wordt het vannacht -12, gevoelstemperatuur morgen -15 zeggen ze....dan kijk ik wel eens verlangend naar jullie foto's.

Groetjes en geniet ervan, Jolanda