nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Van Palomares naar Gabo de Gata

01-02-'12. Villaricos - Palomares.
Om 9.50 rijden we opnieuw met stralend weer weg uit Villaricos.
In het Centro Hispania in Vera bij de Consum doen we uitgebreid boodschappen. Rijden een stukje terug naar de camping in Palomares.
Als Tineke de wasmachine heeft aangezet, gaan we op visite bij Harrie en Rieny Somers uit Aalst. Dat wordt een uitgebreide buurt over 1001 zaken. We skypen 's avonds uitgebreid met kinderen, kleinkinderen, zus en zwager en vrienden uit Eindhoven en Chipiona. De weersverwachting bekijken we voor deze streek en die voorspelt zelfs nachttemperaturen onder nul....dat moeten we nog meemaken!!

02-02-'12. Palomares - Garrucha. De 3000 km gepasseerd!
Na het ontbijt buurten we nog een tijd met Harrie en Rieny en vertrekken om 11.30 in de regen!
Parallel aan de ramblas rijden we naar Cuevas del Almanzora. Vlak buiten de stad zien we oude ruines van grotwoningen.
Via Vera stad terug naar de kust en verder naar Garrucha. Daar zetten we de camper bij de jachthaven op een parking met nog enkele campers. De hele dag was het zwaar bewolkt, maar nu begint de zon er een beetje door te breken. We wandelen we langs de havenkant de stad in. Bij een Chinese winkel shoppen we weer het een en ander.
Dan gaan we steil bergop naar een heuvel met een aparte schoorsteen. De cache, die daar ligt, is nu onbereikbaar omdat het hele gebied een grote afgeschermde bouwput is èn we geen zin hebben naar een eventuele ingang te zoeken. De wind is koud en we zijn blij als we weer bij de camper terug zijn waar we zien dat er nog wat campers zijn aangeschoven.

03-02-'12. Garrucha - Mojacar.
Om 10.15 gaan we op zoek naar de markt, die hier op vrijdag gehouden wordt. Het is vandaag rondweg koud, 8ºC en daardoor zijn er zo te zien minder handelaren en weinig kopers.
Wij halen mandarijnen, broccoli, paprika, zoete aardappels, een wit-paarse aubergine en kleine venkelknollen voor samen €3,45. Opvallend veel Afrikanen staan er nu met kleding op de markt. Die staan echt te blauwbekken...
Dan wandelen we naar het noordelijke strand achter een in aanbouw zijnde jachthaven. Daar is het een en al urbanisatie. Met een breed strand, dat wel. 12.00 terug in de camper. Nu is het op de parkeerplaats aardig vol. We doen boodschappen bij de Mercadona in Mojacar. Dan gaat het een paar honderd meter door naar Bish's Lavanderia, waar handdoeken, theedoeken, slopen en lakens in de machine gaan. Na 5 kwartier is alles schoon en droog. Intussen lunchen we en gaan dan een stukje op en neer over het strand.
Om 15.00 uur komen we dan bij de Chiringuito van Antonio aan net achter de bergen ten zuiden van Mojacar. Twee jaar geleden waren we hier een aantal dagen achter elkaar. Uiteraard even Antonio goede dag zeggen en dan een plekje uitzoeken. Uit de wind in de zon is het te hebben. Er staan 5 campers.
Om 4 uur gaan we bij Antonio wat drinken en buurten er met een Engels stel. Tegen 5 uur komt de Policia Local. Ze noteren alle kentekens en rijden dan weer weg. We barricaderen ons zo goed mogelijk tegen de kou (extra isolatie tegen de voorruit). Er is opnieuw een koude nacht voorspeld. Ons kacheltje zal overuren gaan maken!

04-02-'12. Mojacar - Agua Amarga.
Het was bibberen vannacht. We zijn er dan ook laat uit.
Om half 12 wagen we ons buiten in de harde NO-en wind. We lopen langs de kust af over het uitgehakte brede pad dat naar de toren voert zuidelijk vanaf de camperplaats. Dan gaan we door naar de chiringuito die een eind verderop aan een strand ligt. Het pad gaat hier niet verder.
We kijken even bij grillige rotspartijen in en aan zee en draaien om. Nu hebben we de harde en koude wind recht van voren. Die snijdt af en toe je adem af.
Om 13.30 zijn we terug bij de camper. We zeggen Antonio tot ziens en gaan terug naar Mojacar. We lopen even over een rommelmarkt ter gelegenheid van wereld-aids-dag. De kraampjes worden hoofdzakelijk door Engelsen bemand. Na de lunch rijden we het natuurpark Cabo de Gata - Níjar in.
Net voor de afslag naar La Mesa Roldan, vinden we een cache bij de Mirador de la Punta de los Muertos.
We rijden tot Agua Amarga een klein en aardig kustplaatsje, waar we in de ramblas in het zuiden van het dorp een prachtig plekje voor de nacht vinden. We buurten even met de Nederlandse buren.
Die geven graag de nodige tips over camperplekken.
We lopen het strand over. Dan verdwijnt voor het eerst vandaag de zon achter een wolk en gaan we naar binnen.

05-02-2012. Agua Amarga.
Na opnieuw een koude nacht is wel de zon volop aan het schijnen.
De grootste deel van de dag blijven we binnen. 's Middags verdwijnt de zon en gaat het miezeren. Dan maar een potje scrabble. Om 5 uur lopen we dan toch maar een rondje door het heel aardig uitziende dorp. Alle huizen zijn wit.

06-02-2012 Agua Amarga - San José.
Om 11.00 vertrekken we in heerlijk weer uit Agua Amarga. Gisteravond steeg ineens de temperatuur!
We rijden via Fernan Perez over een geasfalteerde weg naar Las Negras. Onderweg zoutwinning als mijn in Pozo Usero. We waren hier al eens eerder! We lopen een rondje door dit heel aardige dorp.
Dan door naar Rodalquilar. Helaas zijn de gebouwen en de botanische tuin van het natuurpark ‘s maandags dicht. We lopen een eind in de richting van die voormalige goudmijn. We kijken even bij La Isleta op een plateau aan zee, waar diverse campers staan. Het loopt hier vrijwel overal schuin af. Bij Los Escullos kijken we bij een fraai geërodeerde rots aan zee, die tevens het onderwerp is van een geocache: Dunas Oolíticas Fósiles. Via Los Escullos gaat het weer bergop en af tot aan San José.
We kunnen door naar Playa Monsul. Eerst via een smal bergweggetje hoog boven de stad naar de onverharde brede weg, waar men slechts 20 km/uur mag. Dit is opnieuw een prachtig gebied. In zee aan het strand ligt een enorme kei, de rots rechts is heel pokdalig. Een stukje na Playa Monsul is de weg voor auto's afgesloten, zodat we naar San José terug moeten.
Terug in San José vinden we een veld vol Franse camperaars in de buurt van de haven. We gaan er tussen staan; er wordt driftig ge-jeudebouled. We bekijken nog even de haven die vlak tegen de rotsen is aan gebouwd. Tot de zon onder gaat zitten we in de zon. Dan komt zeezeiler Tom (die we in Cañada de Gallego ontmoetten) even buurten. Hij en Thea staan ook hier en gaan de zelfde kant op als wij...richting Portugal dus.

07-02-'12. San José - Cabo de Gata.
Voor we uit San José wegrijden kijken we nog even aan het strand en lopen bij de Tabacco binnen voor wat kaartjes. Via Cabo de Gata (dorp) en Almadabra de Monteleva gaan we eerst naar de vuurtoren op de Cabo de Gata- kaap en de getande resten van een vulkaanschoorsteen in zee: Las Sirenas.
Daarna gaan we bij 4 vogelobservatiehutten het waterleven van de Salina's bekijken: naast honderden Europese flamingo´s zien we steltkluten, gewone kluten, geoorde futen, bergeenden, strandlopers, dunbekmeeuwen en andere meeuwen. We zetten de camper op een betonnen plateau aan de oostzijde van het dorp en lopen de boulevard op en neer. Het is ondertussen bewolkt en er vallen wat spetters regen. De zon gaat wel weer heel mooi onder.

greta

nou jullie gaan een beetje de kou in, hier begint de temperatuur weer op te lopen,peter en ik hebben flink de griep gehad,we waren in friesland 11steden tocht hoopte we op, maar we konden de zaterdag weer naar huis, je valt gewoon om met die griep zo raar,de hele week last van gehad maar nou gaat het gelukkig weer wat beter,
en hier is het gewoon rustig in de straat geen aparte dingen geniet ze greta.