nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Op weg naar Chipiona...

21-02-'12 Tarifa - Playa de Valdevaqueros. Corrette is jarig vandaag!! Compleaños felice!!!!
Het terrein waar we vannacht stonden lijkt een soort popfestival terrein met allerhande gekleurde oude busjes vol met surfplanken. We wandelen vanochtend om de uitloop van een rivier het strand op. In de verte hebben we een hoge zandduin gezien en daar lopen we heen. We passeren een andere parking waar ook campers staan. Het is een aardige tippel. Na een kop thee en de ruiten poetsen gaan we dan tegen enen terug naar Tarifa om dit allerzuidelijkste stadje van Europa te bekijken. Het ligt maar 16 kilometer van Marokko vandaan en op heldere dagen kunnen je de huisjes aan de overkant in Tanger zien. We parkeren bij het kasteeltje van Santa Catalina. Eerst lopen we naar het schiereiland: Sur de Europe. Daar staat een groot fort, dat niet toegankelijk is. De temperatuur loopt ondertussen aardig op. Deze kust heet hier Costa de la Luz. De Middellandse Zee gaat hier over in de Atlantische Oceaan. Het zou een windsurfersparadijs moeten zijn, alleen is er nu even geen wind! De stranden zijn hier fantastisch - wit zand, lang en breed met weinig nieuwbouw.
Nadat we de haven (hier vertrekt de veerboot naar Tanger) en de oude binnenstad van Tarifa hebben bekeken gaan we nog wat boodschappen doen. Pas na vieren rijden we dan uit Tarifa weg en besluiten om vannacht naar het 2e strand (Playa de Valvaqueros) te gaan voor de overnachting. Tot zonsondergang zitten we dan buiten: mijn 1e 'wokkel'-sjaal maak ik af.
We zien nog twee minivliegtuigjes laag over komen: Een hangglider met een oversized ventilator op de rug. Zo zien ze Spanje van een heel andere kant!

22-02-'12. Playa de Valdevaqueros - Zahara de los Atunes.
Met al 3900 km op de teller gaan we weer verder over de N 340. We willen naar de vuurtoren van Camarinal. Het landschap in deze omgeving wordt beheerst door vele windmolens. Weilanden vol met bruine koeien zien we. We passeren de Ruinas romanas de Baelo en een klein dorp. We rijden nog een eind door en parkeren tenslotte bij de afslag naar de vuurtoren, een wandelroute naar beneden naar de Cabo. Onderweg zien we steeds weer roofvogels, torenvalken, gieren en zwarte wouwen. We genieten van het uitzicht: het mooie pijnbomenbos, het strand en de duinen. Een cache die bij de vuurtoren zou moeten liggen vinden we niet maar de wandeling hier op zich is al zeer de moeite waard! We moeten de dezelfde weg weer terugrijden om vervolgens iets verderop af te slaan naar Zahara de los Atunes. We zien de eerste ooievaars langs de weg en op een nest. Tegen tweeën zijn we dan aan het mooie witte brede strand van Zahara. Het is hier erg rustig. We wandelen over het strand, langs de rivier en zigzaggen door het dorp: het is nu siësta. Het oude Castillo lijkt meer op een gesloten inrichting voor katten en honden. De kerk van Zahara (die in het kasteel/fort is geïntegreerd) wordt op het moment drastisch gerestaureerd, alles is er uit gesloopt. Vervolgens zitten we heerlijk buiten uit de wind en in de zon.

23-02-'12. Zahara de los Atunes - Conil de la Frontera.
Om 10.30 vertrekken we en gaan langs de kust af naar Barbate .
We halen wat boodschappen bij de Mercadona daar en lopen dan even naar de zee. Die is hier niet heel spectaculair. We zien verderop uitgestrekte parasoldennenbossen.
Om 12 uur passeren we Los Caños de Meca een typisch stranddorp. We parkeren er, omdat de vuurtoren onbereikbaar is per camper. Dat betekent 1,5 km te gaan via het mooie strand. Er zijn zo,n 20 kitesurfers bezig op de wilde golven. Door de vrij harde wind vandaag worden er grote snelheden bereikt. Wij zoeken achter de moderne vuurtoren van Trafalgar een cache op, die onder het zand blijkt te liggen! In 1805 is de bekende generaal Nelson hier gesneuveld in de strijd tegen de Fransen.
Dan door naar Conil de la Frontera. Om 14.00 lunchen we daar op de grote parking aan zee. Omdat er op diverse plaatsen grote verbodsborden voor campers staan rijden we door naar de 6 km verder gelegen camping Roche en installeren ons.
Twee wasmachines worden aangezet en internet ( hier gratis) opgezocht. Intussen zitten we ook nog in de zon. Op het eind van de middag kunnen we zo waar even skypen we met Niels en Myrthe en met Harold, Rohan en Feija. Ik zet de nieuwe verhalen op Reismee maar door onderhoudswerkzaamheden kan ik geen foto's bijwerken. Morgen nog maar eens proberen.

24-02-'12. Conil de la Frontera - Sancti Petri.
4000 kilometer op de teller! We maken een wandeling langs de grillige rotskust van Cabo Roche. We dalen een niet afgesloten trap af (diverse trappen zijn verboden omdat de rotsen op instorten staan), naar het met rotsblokken bezaaide strand. Rotsen die voor bijna 100% bestaan uit mosselschelpen! Via Roche (veel parasoldennen) komen we in La Barrosa. Vlakbij ligt een cache bij een herdenkingsmonument van de slag van Chiclana. Tijdens de Napoleontische oorlog in 1811 zijn voor de verovering van deze heuvel vele Europeanen van allerlei nationaliteit gesneuveld. We rijden tussen vele golfbanen en -resorts door en bereiken Playa La Barrosa, waar we lunchen en een korte strandwandeling maken.
Dan verder naar Sancti Petri. Daar parkeren we aan de rivierzijde en lopen een rondje om dit (voormalige?) vissersdorp. Het merendeel van de huizen zijn in puin en dus onbewoond. Wel zijn er enkele cafe's/restaurants, een haven en Rode Kruispost. Al met al een zeer pittoresk plekje. Isla Sancti Petri ,het eilandje voor de kust is een groot fort met vuurtoren en massa's meeuwen.
Om half 8 is de zon onder. Het was een zeer warme, winderige dag.

25-02-'12. Sancti Petri - San Fernando.
De wind is sterk afgenomen sinds gisteren. Langs salinas af rijden we via Chiclana naar San Fernando. We gaan naar het informatiekantoor van natuurpark Bahía de Cádiz. Na lang zoeken vinden we een parkeerplekje. Helaas is het kantoor dicht. Om de hoek is een ingang naar een mooie botanische tuin. We doen navraag bij het meisje bij de ingang; ze vindt het sneu voor ons. Ze heeft de sleutels van de achterdeur en ze loodst ons door de tuin naar het kantoor. We krijgen een stapel folders over het natuurpark, diverse wandelingen, een mooi fotoboek over het park, een vogelgids en een DVD! Gratis! Wij zijn er heel blij mee. We zoeken uit het scala van wandelingen er een uit, vlak bij San Fernando: Sendero Tres Amigos en Río Arillo.
Het eerste deel van de route maakt een grote slinger tussen kreken en voormalige zoutpannen door. We krijgen heel veel vogels te zien, o.a. kluut, steltkluut, diverse strandlopers, tureluur, ruiters en Europese flamingo´s. De knaller is een grote vlucht flamingo´s vlak over ons hoofd heen. Op het ander stuk van de wandeling vallen de sterk geurende bremachtige struiken met witte bloesem op. Tegen half 4 gaan we door naar een parkeerplaats van Playa de Camposoto. Hier begint een andere wandeling, pal tegenover Sancti Petri, waar we vannacht waren. Er staan een paar campers dus hier kunnen we overnachten. Aan het mooie brede strand zijn veel surfers bezig. Er staan hier aardig hoge golven. We liggen lekker lui een poosje tegen een duintje aan. Tegen vijven zoeken we de camper weer op. Om half 8 is de parking bijna helemaal leeg en is de zon onder. Weer een schitterende dag gehad.

26-02-2012 San Fernando - Rota - Chipiona
Vanochtend gaan we eerst naar het spiksplinternieuwe bezoekerscentrum van Bahia de Cadiz National Park, dat zo'n 500 m terug aan de weg ligt. We zijn de eerste en enige bezoekers om 10.15 uur. Het ziet er heel modern uit met veel audiovisuele informatie over de salina's tussen Cadiz en San Fernando. Een uur later gaan we de wandeling door Salina Dolores maken; we zien er niet alleen weer honderden flamingo's, maar ook ooievaars en lepelaars, grutto's en veel van dezelfde die we gisteren ook zagen. Halverwege ligt een dode walvis langs de kant weg te rotten.
Dan vervolgen we onze route via Cadiz en El Puerto de Santa Maria naar Rota. We parkeren er aan de haven en wandelen het oude centrum door; er zijn nog carnavalsactiviteiten aan de gang: verklede mensen en muziekgroepjes. De kust tussen Rota en Chipiona bestaat uit breed strand en pijnboombossen, waar talrijke houten wandelpaden doorlopen. We vinden er nog een cache. Hier zien we niet echt een rustig plekje voor de nacht dus rijden we door naar de camperplaats aan het strand van Chipiona, die in onze gids staat. Een stuk of 50 staan hier wel (zelfs Spaanse caravans met voortenten en luifels), maar er is plaats genoeg. Eerst even in de zon zitten en dan wandelen we nog een eind langs het strand totdat de zon in de zee zakt. We bellen Wil en Meindert (die 3 km verderop wonen)om af te spreken voor morgen.

Els

Fijn om eventjes mee te reizen. Hartelijke groeten uit een ook stillekes lente-achtig voelend Nederlandje.