nartentinekenaarspanje.reismee.nl

In Portugal

01-03-2012 Chipiona - - Matalascaña
We zijn alweer over de helft van onze overwintering...wat gaan de dagen snel voorbij. De laatste 3 dagen van februari zijn we in Chipiona bij Wil en Meindert die daar permanent wonen. Natuurlijk eerst bijkletsen. Ze hebben inmiddels een hond en we maken een flinke strandwandeling. De 28 ste is een Andalusische feestdag. We gaan naar het natuurpark Donana aan deze kant van de Rio Guadalquivir en maken daar een mooie wandeling, zien o.a. ooievaars, watervogels en wat roofvogels. Na een lange hobbelweg terug leggen we aan in Bonanza voor wat sherry (Manzanilla) en tappa's; heerlijk in de zon op het terrasje. De laatste dag gaan we naar Sanlucar de Barrameda: Sherry halen bij Gabriella (een van de beste sherrybodega's daar), naar de kapper (een flink stuk korter) en naar de markt voor groente en vis. Ook in Chipiona doen we nog wat inkopen. De rest van de dag brengen we in de voortuin door. 's Avonds kijken de mannen Nederland - Engeland (met Spaans commentaar) en spelen Wil en ik een potje kaart. Vandaag hemelsbreed 33 km verder langs de kust, maar over de weg bijna 200 km. Door het Donana Natuurpark, dat aan weerszijden van de rivier ligt, loopt geen weg; je moet helemaal via Sevilla rijden. We zien onderweg een paar Zwarte Ibissen die Nart kan fotograferen. In Matalascaña vinden we vlak bij het strand achter een groot hotel, een plekje voor de nacht, nadat we natuurlijk eerst een flinke strandwandeling hebben gemaakt. Het is wat bewolkt deze middag en er vallen zelfs een paar spatten regen, maar de temperatuur is prima!
02-03-2012 Matalascaña - Huelva
Wat bewolking, maar dat weerhoudt ons niet om tot één uur een flink eind te gaan wandelen door het Donaña Natuur Park; eerst over een boardwalk maar al gauw wordt die steeds door zand bedekt. Dan vervolgen we onze route langs de kust richting Huelva. Halverwege stoppen we nog even om een boterhammetje te eten. In Mazagón kijken we rond bij de haven, maar we vinden er geen leuke overnachtings plaats. Dan door naar Huelva, naar het ons reeds bekende Columbus monument waar we al eerder waren. Er ligt een mooi wandel/fietspad langs de rivier die hier in zee stroomt en we zien er langs de modderige kant massa's watervogels: o.a. grutto's, wulpen, bonte strandlopers, groenpootruiters, kokmeeuwen en aalscholvers. Intussen is de zon weer helemaal terug.
03-03-'12. Huelva - El Rompido.
Vanuit Hualva rijden we naar het Centro de Visitantes van de Marismas del Odiel, dat op het lang gerekte schiereiland Isla del Saltes ligt en lopen een rondje om de plassen met eenden en andere watervogels. Op advies van de juffrouw van het infocentrum gaan we bij Cabeza Alta naar de Lepelaars kijken. Ze geeft ons een boekje mee, waar de hele tentoonstelling van het bezoekerscentrum in staat!
Die dijk bestaat voor 90% uit allerlei schelpen. Daaronder massa´s St. Jakobsschelpen, die nog heel zijn. De Lepelaars zijn zeer schuw. Als we te 'dicht bij' komen, gaat de helft op de vleugels. We zijn nog zeker 200 m van ze af!
Dan gaan we door naar de kust bij El Portil. We pikken een cache op boven de Playa de Nueva Portil met alvast zicht op de Flecha del Rompido. Deze landtong ligt parallel aan de kust. We rijden door naar El Rompido , waar we na een rondje door dit heel aardige dorp met tig barretjes en restaurants, de camper aan zee zetten bij het veer naar het schiereiland.
We zoeken een terras op het strand uit voor sangria en een glas bier. Op dit brede strand zitten veel schooiende meeuwen. Om half 6 doen we bij de El Jamón nog wat weekend boodschappen.

04-03-'12. El Rompido - Castro Marim (Portugal).
Om 10.50 vertrekken we uit het nog steeds heel rustige El Rompido. De temperatuur komt 's nachts niet meer onder de 12 graden.
In Cartaya zigzaggen we door het centrum richting Lepe. We kijken even rond in het vissersgehucht El Terrón. Wel met een moderne nieuwe jachthaven. La Antilla ligt iets verder aan de kust, heeft een mooie kerk en vele huisjes in het duinzand. We zigzaggen weer. Net als bij La Antilla kunnen we ook in Isla Cristina niet bij de camping lozen. We moeten verplicht een nacht blijven! We kijken even bij Playa La Hoya. Er staat een camperverbodsbordje. Dus rijden we door naar Castro Marim net over de grens in Portugal, nadat we de dieseltank nog even hebben laten volgooien. In Portugal is het 15 cent per liter duurder. We staan nauwelijks in Castro Marim of we zien de mensen uit Reusel met die grote camper-vrachtwagen weer. De eerste keer was in Aqua Amarga. We staan een tijd te praten en ervaringen uit te wisselen; Ze geven ons een adres in Budel, dat zonnecollectoren installeert. De Fransen naast ons mekkeren dat we de doorgang bij de serviceplaats zouden blokkeren. Maar wij vinden dat er ruimte genoeg is...We zetten de klok een uur terug. Na de lunch wandelen we door de salina's , die tussen Castro Marim en Vila Real liggen. Daar zien we o.a. tureluren, drie-teen-strandlopers, steltkluten en grutto´s. Tegen half zeven gaat de zon onder. Na het eten bekijken we wat we de komende weken gaan doen in Portugal. In ieder geval Guus en Frank opzoeken die de 9de maart in Faro landen en een huisje in de buurt van Loulé hebben besproken. Leuk!!!

05-03-'12. Castro Marim - Vila Real de St. Antonio.
De dag begint om 8.00 (Portugese tijd). Na het ontbijt lozen en tanken we water en gaan op zoek naar een supermarkt; de voorraden moeten weer eens worden aangevuld. We vinden een LIDL in Vila Real, 6 km verderop. De parkeerplaats staat vol met campers! Ook zien we veel ooievaars op hun nesten, op hoge schoorstenen, lichtmasten en daken. We rijden door naar het grote camperveld aan de Guadiana. Daar is weids zicht op de Spaanse kant van de rivier. Sinds een paar weken moet je hier betalen (€4,00) je hebt dan ook faciliteiten: water, loosput en 2 uur stroom per dag. Er staan hier een stuk of 60 campers maar er is plaats genoeg. Het is vlakbij het leuke autovrije centrum met een mooi (wifi-zone) plein en gezellige winkeltjes en terrasjes. We kopen ansichtkaartjes en postzegels en internetten op het plein. Erg goed gaat dat niet :de zon maakt dat het scherm niet echt duidelijk is. We lezen en beantwoorden wat mail.
De rest van de middag zitten we voor de camper, horen het geklepper van de ooievaars regelmatig, zien het veerbootje naar de overkant (Ayamonte, Spanje) heen en weer varen, kletsen met wat andere camperaars en lezen wat 2e hands kranten die we hebben gekregen.

06-03-2012 Van Vila Real naar Altura
Gisteravond was de stroom weer eens op.. We rijden per dag te weinig kilometers om de accu's helemaal op te laden. De gaslamp hebben we voor nood bij ons dus die heeft goed dienst gedaan. Vanochtend dan eerst maar even 2 uur aan de stroom voordat we weer verder rijden. Nart gebruikt die tijd om te internetten en ik ga naar het publieke badhuis in de hoofdstraat om te douchen en haren te wassen; kost 1 euro en er is zelfs een stopcontact om de haren te föhnen. We gaan verder via Monte Gordo (waar we een eind langs het strand wandelen) naar Altura. Hier waren we vorig jaar ook. De onbeveiligde internettoegang van het Eurotelhotel is nu beveiligd. We zoeken een plekje op de parkeerplaats vlak aan het strand en maken een wandeling tot aan Monte Rota. Het weer is fantastisch; Nart trekt zelfs zijn korte broek aan. We zien dat er vissersboten met een trekker uit de zee worden getrokken. In Monte Rota is een grote camperparking ( stuk of 60) waar nu voor betaald moet worden (4 euro per nacht). Op de terugweg maken we een korte stop bij een restaurantje voor een wijntje en een cappuccino (die ze hier met een grote toren slagroom serveren). Tegen 5en zijn we weer terug op de parking.

07-03-2012. Altura - Pedras del Rei. Happy birthday tante Willy in Nw Zealand!!!!
Onze eerste stop vandaag is Cabanes de Tavira. Twee jaar geleden waren we hier op de camping. Toen lag de hele boulevard open. Nu ziet het er mooi uit, compleet met boardwalk en bankjes met schaduwdakjes. We pikken een magnetische cache op en gaan dan verder naar de Salinas ten westen van het dorp. Dat is een groot stelsel van zoutpannen, die meestal droog èn zoutloos erbij liggen. We zien er wat vogels. Daarna even kijken bij de plek waar de veerboot (alleen voetgangers) vertrekt naar Isla de Tavira. Het is niet meer dan een terrasje, twee restaurants, een vrij grote parkeerplaats en de jachthaven.
De volgende stop is het aardige plaatsje Santa Luzia voor een cache 12.45. Ook hier is een blitse boulevard aangelegd. Opmerkelijk zijn de straatjes parallel aan de doorgaande weg met hun huisjes met betegelde muren. Tegen enen zijn we op de camperplaats in Pedras del Rei. Een prachtige plek, waar we al eens eerder waren. Hier sta je direct aan het water met zicht over de 'wetlands'.
Na de lunch lopen we via het pad naast de rails van het treintje naar de Praia de Barril. Op diverse drijvers van de pontonbrug zien we dikke oranje kokerwormen.
Verderop de het dijkje zien we prachtige parasitaire bloemen uit de bremraapfamilie: Cistanche phelypaea en schitterend geel-bloeiende Acacia bomen. We lopen dan linksaf langs het strand en jutten enkele schelpen. Voor we terug gaan zoeken we een terrasje op voor koffie en wijn. Tot de zon achter de bomen verdwijnt blijft het heerlijk weer om buiten te zitten. Morgen maar weer eens een internetplekje zoeken om verhalen en foto's op Reismee te zetten.....

rob westerhof

Wij zijn net terug van de Algarve(de 7de),jammer dat we elkaar niet ontmoet hebben.

Tini en Mimi

Hoi vakantiegangers, we zien en lezen het wel , het gaat goed met jullie en mooi weer, nou hier schijnt op het ogenblik de ZON, een natuurverschijnsel, want we hebben nog niet veel gehad, maar met ons gaat het prima hoor, wat verkouden geweest, maar dat is alles,de tijd gaat inderdaad snel, dus geniet maar flink,en voor ons schiet het ook al op.(18 april). Veel liefs van ons Tinus en Mimi. Doei.....