nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Door de Algarve

8-03-2012 Santa Luzia - camping Olhao
Gisteravond zaten we alweer halverwege de avond zonder stroom, dus vandaag naar een camping om de accu's goed op te laden. De was moet ook weer eens gedaan worden. Eerst even naar de 'Pingo Doce' supermarkt in Ola. De camping kennen we nog van 2 jaar geleden; hij ligt vlak naast de ingang van Natuurpark 'Ria Formosa'. Het is hier goedkoop: nog geen 10 euro voor een overnachting. Inclusief stroom en wifi. Het internet wil niet zo vlotten. De overbuurman weet te vertellen dat je dicht bij de antenne op de watertoren moet gaan zitten. Na een aantal bankjes lukt het inderdaad om de mail te lezen, foto's en verhaal te uploaden en even op facebook te kijken. We lopen nog even naar het park om naar de openingstijden te kijken; we willen maandag samen met Guus en Frank hier een wandeling maken. We brengen de tijd verder rustig door met lezen, wokkelsjaal afmaken en puzzelen, natuurlijk heerlijk in de zon. We krijgen van de juffrouw van de infobalie een adres van een camperzaak; eens kijken of we morgen daar soms LED-lampjes kunnen krijgen, zou al heel wat schelen in het stroomverbruik. Om een indruk te krijgen van de temperatuur hier op dit moment: Het is nu 20.30 uur, buiten 20,4 graden en binnen 27......

10-03-2012 Ola - Quartiera
Gisteren nog een dagje op de camping gebleven en vandaag weer een eindje verder. Eerst naar de camperservice in Loulé; helaas zijn de Ledlampjes uitverkocht. We gaan naar Quartiera door, een gezellig stadje met een mooi gelegen camperplaats dicht bij het strand en het centrum. Er staan hier nogal wat Fransen, opvallend is dat de meesten uit het 17 de arrondissement komen. Het is druk op deze zaterdagmiddag op de boulevard.
11-03-2012 Ook vandaag nog een dagje Quarteira. We maken een lange wandeling via de jachthaven Vilamoura naar het strand dat daarna ligt. Het is weer schitterend weer en redelijk druk op het zeer brede strand. Er zijn mensen met grote parachutes aan het oefenen om het ding de lucht in te krijgen. We lopen door tot waar de rode rotskust begint; van daaruit kunnen we Albufeira al zien liggen. Op de terugweg doen we een terrasje aan in de super-de-luxe jachthaven. Hier liggen de grootste jachten en zeilboten. We betalen op een gezellig boven het water gelegen terrasje 5 euro voor een koffie en een groot glas bier...Nederlandse prijzen! Er wordt volop geflaneerd en bijna alle winkels en restaurantjes zijn open. We hebben ons laten vertellen dat per 1 maart hier het seizoen begint. 's Middags maken we nog een ommetje door het centrum en langs de boulevard: erg druk. We sms'en met Guus en Frank en spreken een tijd af voor morgen.

12-03-2012 Naar Boliqueime
Na wat zoeken vinden we het adres in Boliqueime waar Guus en Frank 2 weken vakantie houden. Een prachtig in 4 appartementen verdeeld huis met groot terras, tuin en zwembad. We hebben van alles bij te kletsen. Na de lunch gaan we in hun huurauto naar Park Ria Formosa in Ola. Omdat Frank nogal last heeft van zijn heup en niet ver kan lopen, laten we hem achter bij een picknicktafel naast het bezoekerscentrum en gaan we met z'n 3en de wandelroute lopen. Er is weer veel te zien; wij zijn hier al voor de derde keer en het blijft schitterend: de grote modderige watervlaktes met duizenden watervogels, de getijdenmolen, de sfeervolle zoetwaterplas met talrijke soorten kwakende eenden, badderende meeuwen, roepende dodaars en nu zelfs 3 zonnebadende waterschildpadden vlak voor ons tussen het riet. Kleine vogeltjes fladderen van de ene rietstengel naar de andere. We verlaten het park en gaan in Ola aan de waterkant een terrasje pakken en later rijden we door naar Vilamoura waar we net achter de havenkade een gezellig restaurantje vinden met goede visgerechten. Tegen elven zijn we terug; wij blijven overnachten naast het huis op de parkeerplaats.

13-03-2012 Boliqueime - Cavoeiro
Pas na de lunch in de tuin bij het zwembad nemen we afscheid en spreken af over een week nog eens op bezoek te komen; Guus is dan jarig!! . Het is gewoon heet vandaag! We gaan richting Albufeira en proberen een camperparking daar te bereiken. Die blijkt kilometers buiten het centrum te liggen en ook al niet aan zee. Dan door naar Cavoeiro waar we bij Praia Marinha een plekje vinden. Er staan 5 campers. Ook hier waren we vorig jaar. Hier begint een 5,5 km lang wandelpad over de rotskust. Morgen misschien, de zon gaat bijna onder.

14-03-2012 Cavoeiro - Portimaõ
Eerst een heerlijke ochtendwandeling van Praia Marinha naar Benagil en terug over het ruige wandelpad langs de hoge steile rotskust. Hier en daar een verlaten strandje onder ons en een aantal 'sinkholes' waar je de zee woest onderin hoort kolken. Dan naar Portimaõ. Het slot van de schuifdeur werk niet goed. We vonden een adres van de Peugeotdealer op een website maar dat blijkt niet te kloppen. We vragen maar eens bij een Opelgarage en die kan ons heel precies uitleggen waar we moeten zijn. De goed Engelssprekende receptionist bij Peugeot wil ons eerst een afspraak laten maken voor volgende week maandag maar als we wat doorpraten mogen we om 2 uur terug komen. Dan zullen ze in ieder geval bekijken of er een nieuw slot nodig is. We gaan even lunchen op de camperparking bij Praia Rocha (die staat bomvol) en precies om 2 uur zijn we terug. Na een dik uur wachten blijkt dat het slot gemaakt is, weliswaar niet 100 %, maar het werkt weer. Gelukkig!! We rijden naar de grote parking bij de jachthaven van Portimaõ en voor 2 euro kunnen we hier overnachten en gebruik maken van de faciliteiten. Er staan hier wel 150 campers, vooral hele grote en met aanhangers, maar er is plaats genoeg. We zijn net geïnstalleerd of we zien Piet en Annie uit Reusel met hun vrachtwagen het terrein op rijden. Voor het laatst zagen we ze in Vila Real de St Antonio. We kletsen wat bij en maken nog een wandelingetje langs de haven tot aan de rivier de Arade. Aan de overzijde liggen de ruines van een 15 de eeuwse kasteel Castello Ferragudo en eronder zijn brede stranden te zien.

15-01-2012 Portimaõ - Silves
We maken voordat we hier vertrekken een wandeling over de houten strandpromenade onder langs de rotsen. Het strand wordt 'geveegd' en er wordt geschuurd, geverfd en gepoetst in de strandpaviljoens die allemaal dezelfde bouw hebben. We lopen door tot aan het uitzichtpunt bij Tres Castellos en gaan via de winkel/hotel straat terug. Bij het kasteel dan weer naar beneden. We pakken in en rijden naar Silves. Het is wat bewolkt geworden. We vinden de parking bij het zwembad en gaan bij de toeristeninfo een plattegrondje halen en een evenementenkalender. We kopen een wandelgids met 33 wandelingen erin voor 7 euro. Wel is waar in het Portugees maar de uitleg is simpel en er zijn goede kaartjes bij. We bezoeken daarna het gezellige centrum met een knus pleintje (gratis wifi), de oude Cathedraal, de grote Moorse vesting en het archeologisch museum; alles zeer de moeite waard. Helaas werkt de wifi bij het zwembad niet echt goed zodat we toch nog even de verhalen en foto's moeten bewaren.
16-03-2012 Silves - Caldas de Monchique
De dag begint met lekker even zwemmen... niet dus. Het blijkt dat je in dit zwembad geen bikini mag dragen en een badmuts en slippers moet aanschaffen. Dat zijn we niet van plan, dus ons zwemplannetje gaat niet door. Dan gaan we nog maar een flinke bewegwijzerde stadswandeling maken....wordt vervolgd...

Marietta

Wat gezellig zo met z'n viertjes in de zon genieten.
En zo,n mooie wandeling maken.
Tineke, doe de groeten volgende week aan Guus en feliciteer haar maar namens mij.
Heel veel groetjes!

rob westerhof

Leuk om te lezen dat jullie al mijn stekken bezoeken.Ik loop meestal via het strand naar Quarteira,koffie,telegraaf en sigaartje op de boulevard,woensdag markt.Het haventje in Villamoura is prachtig en nu de gezelligste plek om te lunchen,ja duur,tenzij je alleen een likijsje neemt.Silves is leuk,bij de kerk,boven,iedere zondag live jazzmuziek.

Groeten,

Rob Westerhog