nartentinekenaarspanje.reismee.nl

Nog meer Algarve..

16-03-2012 Naar Caldes de Monchique
Aan het einde van de stadswandeling door Silves (begeleid door het voordurende geklepper van 10tallen ooievaars), komen we bij de rivier de Arade langs een soort start-en landingsbaan voor ooievaars; de een na de ander zoeft over onze hoofden het rietland in om even later met de snavel vol stro en takjes weer op te stijgen om hun nesten op de diverse schoorstenen, masten en dakranden uit te breiden. We zagen er al een die een tv-antenne probeerde te slopen!
We vertrekken en gaan naar Caldas de Monchique. Mooi plekje in de heuvels bij Monchique waar we vannacht blijven. De camperplaats is voorzien van wasmachines, Wifi, douches, eigen kraan, stroompaal en tafeltje: wat een luxe!! En wat een stilte hier! Er is maar plek voor 14 campers; er staan er 10. We internetten, skypen en kunnen foto's en verhalen versturen en we zitten buiten in de zon natuurlijk.

17-03-2012 Naar de Foia, top van de Serra de Monchique
Via de Intermarché van Monchique en een cache in een mooi bloemenparkje met veel trappen , gaan we naar de top van de Serra de Monchique. Daar boven is niet veel te zien (zendmasten e.d) maar het uitzicht is fenomenaal. Het is wat bewolkt maar we kunnen tot aan de Atlantische Oceaan kijken, zowel in zuidelijke als in westelijke richting. Uit onze nieuwe wandelgids gaan we dan wandeling 55 doen; 7 km lang, om de Foia heen. Eerst 400 m dalen en daarna weer omhoog. De geel/rode markeringen zijn onduidelijk. Op het laatste stuk missen we een afslag zodat we dat stuk helemaal over de weg lopen (stuk langer, maar minder steil). De uitzichten zijn schitterend. Op de P op de top is het niet druk. We blijven hier vannacht.

18-03-2012 Foia (Monchique) naar São Marcos de Serra.
Ja... op 1000 meter hoogte konden we dit verwachten: kou, mist en harde wind. Maar 4 graden vannacht, dus het kacheltje ging aan. 's Morgens is het nog bewolkt. We gaan een ritje naar Allentejo (de provincie noordelijk van de Algarve) maken. Een mooie route met veel heuvels en dalen, bochtige smalle wegen, bloeiende acacia's, veel eucalyptussen en kurkeiken en heel weinig verkeer. We zien een bijeneter op een draad zitten maar als we naderen vliegt tie weg; een schitterende vogel! Er vliegen roofvogels hoog boven ons. We komen 2 keer langs het grote stuwmeer: de Barragem de Santa Clara. Uiteindelijk eindigen we op de parkeerplaats bij het voetbalveld van São Marcos de Serra waar een 10 km lange wandeling begint die we morgenochtend willen maken. Een schaapherder loopt er rond met een stuk of 12 schapen (die de aangelegde plantenperkjes leeg vreten) en er staan picknickbanken.Vandaag passeerden we de 5000 km grens!

19-03-2012 São Marcos de Serra (wandeling) - Paderne (fonte de )
Al voor tien uur zijn we op pad om de 10 km lange wandeling uit onze nieuwe wandelgids te maken. De route loopt voor een groot gedeelte langs de beide oevers van de rivier de Odelouca. Af en toe een heuvel op en af, duidelijke wegwijzers en in gezelschap van de geluiden van talloze vogels, vooral blauwe eksters. Een prachtige wandeling op een prachtige dag. Tegen enen zijn we weer terug op de parking bij het voetbalveld en de brandweer. We eten wat en gaan dan door naar San Bartholomeu de Messines. Daar zou volgens de campergids een parking zijn bij de Intermarché. We moeten wat inkopen doen. Alleen kunnen we de supermarkt niet vinden. Dan door naar Paderne. Daar is bij de bron een wasplaats en een camperparking met faciliteiten. Hij ligt 1 km buiten het dorp. Dan eerst maar de was gedaan zoals dat vroeger (en hier ook nu nog) werd gedaan. De zon schijnt dus de was aan het rekje. Het is er een komen en gaan van trekkers en bestelwagentjes met grote watercontainers erop, die water komen tanken. Tegen vijven lopen we naar het dorp en doen bij de plaatselijke minimarkt wat nodig boodschappen. Nart probeert daarna nog maar eens onze MIO-navigatie te solderen; die hangt ondertussen met elastiekjes en plakband in elkaar. Onder het rijden valt steeds de stroomtoevoer uit met als gevolg dat hij dan uitgaat en niet goed oplaadt. Heel lastig! De was is helemaal droog als de zon ondergaat.

20-03-2012 Paderne - Boliqueime: vandaag is Guus jarig!!
Van Paderne naar Boliqueime is maar 11 km. We zijn dan ook precies op de afgesproken tijd bij Frank en Guus. Ze is vandaag 70 geworden. We hebben onderweg een bos Mimosa geplukt en een blauw-wit tegeltje met vogelafbeeldingen uit Monchique meegenomen. We zitten net aan de koffie als Maria (de eigenaresse van het huis) aan komt zetten met een grote zelfgebakken sinaasappeltaart en een bos bloemen. Het is vandaag Guus d'r feestje en ze wil na de lunch (heerlijke garnalensalade) een strandwandeling maken. We rijden naar Vilamoura, (Praia de Falaises), laten Frank bij een strandpaviljoen achter en wandelen een uur langs het strand heen en een uur over de rode steile kliffen weer terug. Dan nog even een koud pilsje op het terrasje en weer terug naar Boliqueime. De buren komen feliciteren en we borrelen gezellig in de tuin tot de zon onder gaat. Guus heeft een heerlijke visovenschotel klaar gemaakt en na even prutsen om die aan te krijgen, wordt die in de oven geschoven. We tafelen tot een uur of 11...het was een heel geslaagde dag.!!!

21-03-2012 Boliqueime -Faro Theo is jarig!!Proficiat!!
Na een fruitig ontbijt, thee en koffie en al weer een stuk van die heerlijke sinaasappeltaart, nemen we tegen 2 uur afscheid. Een stuk taart moeten we meenemen anders komt hij niet op voor de terugvlucht op vrijdag. Wat zelfgeplukte citroenen en mandarijnen mee en weg zijn we. De GPS doet het alweer niet! Nart koopt soldeertin bij de Aki en doet een nieuwe (tevergeefse) poging het ding weer aan de praat te krijgen. Na nog wat inkopen bij Ping Doce rijden we naar de grote parking Largo de São Francisco bij de toegang naar de oude stad van Faro . Erg rustig is het hier niet: een spoorlijn en vliegtuigen die vlak boven onze hoofden de landing inzetten. We hebben geen zin om verder te rijden, dus blijven we hier vannacht; er staan nog 5 andere campers. Morgen verlaten we de zee even en gaan het binnenland in.